... Сміливі думки відіграють роль передових пішаків в грі, вони гинуть, але забезпечують перемогу (І. Гете) ...

Головне меню

Науково-практична Інтернет-конференція 05.10.2017 - СЕКЦІЯ №6
Немає жодного сумніву, що лише незалежна та неупереджена судова влада може забезпечити основу справедливого й обґрунтованого вирішення правових спорів. Першочергове значення мають фактична наявність судових незалежності та неупередженості, їхня захищеність законом, а також відновлення та підтримання громадської довіри до судової влади.
Відповідно до даних Європейського соціального дослідження 2013 р., рівень довіри до судової системи в Україні за 5-бальною шкалою складав 2,1 бали. Загальний рівень довіри до суду в 2013 р. в Україні, за даними Програми сталого розвитку ООН, оприлюдненими у 2016 р., складав не більше 16 %, що становив один із найнижчих показників у світі. Національні опитування надають судовій гілці влади ще нижчий кредит довіри, що склав у цифрових значеннях 10 % у 2016 р. [1].
Недовіра з боку суспільства, спричинена висловлюваннями публічних осіб, впливає на роботу суддів та призводить до знецінення цієї професії [2]. Як слушно зауважила суддя Європейського суду з прав людини від України Ганна Юдківська, виступаючи 26 вересня 2014 року на ХІІ позачерговому з’їзді суддів України, «принцип верховенства права не може існувати без авторитету правосуддя» [3].
Довіра до судової системи є ще важливішою у контексті зростаючої глобалізації спорів та поширення судових рішень. Крім того, у державі, що керується верховенством права, громадськість має право очікувати прийняття загальних принципів, які сумісні з поняттям справедливого суду та гарантують основоположні права [4]. 
9 листопада 1995 року Україна стала членом Ради Європи, отож зобов’язалася гарантувати доступ до незалежного і неупередженого суду відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
13 квітня 2016 року на 1253-му засіданні заступників міністрів Комітет міністрів Ради Європи ухвалив План дій, метою якого є визначення способів спрямування й підтримки держав-членів з боку Ради Європи на шляху здійснення заходів, необхідних для посилення незалежності та неупередженості судової влади [5]. План дій містить заходи, які держави-члени повинні вжити для вдосконалення гарантій незалежності та неупередженості судової влади та запровадження необхідних механізмів для їх дотримання. Передусім, зазначається, що першочергове значення має фактична наявність судової незалежності та неупередженості, їхня захищеність законом, а також відновлення та підтримання громадської довіри до судової влади, якщо така довіра була втрачена. З огляду на це, вказується про важливість підтримання в суспільстві культури поваги до незалежності та неупередженості судової влади, й зокрема з боку органів виконавчої та законодавчої гілок влади.
Рада Європи пропонує шляхи відновлення громадської довіри до судової влади та визнання вагомості її незалежності та неупередженості, такі як прозорість у роботі судової влади та її відносинах із виконавчою і законодавчою гілками влади, а також активна політика представників судової системи та судів щодо ЗМІ і розповсюдження загальної інформації. 
Серед ряду заходів, які повинні вжити держави-члени, у Плані дій передбачено, зокрема, «забезпечення поваги до авторитету судової влади під час критики останньої з боку виконавчої та законодавчої гілок влади».
На переконання Ради Європи, для досягнення цієї мети необхідно вжити заходів для того, щоб представники виконавчої та законодавчої гілок влади поважали судові рішення та гідність суддів, і демонстрували б цю повагу громадськості. Слід уникати публічної критики конкретних судових рішень, а також невиправдано суворої або політично вмотивованої критики як судової влади загалом, так і окремих суддів зокрема. У зв’язку з цим запропоновано розробити кодекси етичної поведінки для представників органів виконавчої та законодавчої влади, а також вжити заходів законодавчого та практичного характеру для обмеження їхнього втручання в здійснення правосуддя, політичного тиску, залякування або нападів.
Рекомендовано також «вжити заходів для попередження неналежного використання ЗМІ виконавчою і законодавчою гілками влади з метою дискредитації судової влади, а також для захисту репутації та прав суддів і підтримання авторитету й неупередженості судової влади з урахуванням відповідних рішень та ухвал Європейського суду з прав людини».
У цьому контексті зазначається про необхідність активізувати роботу судової влади зі ЗМІ, інформувати суспільство, з метою підвищення довіри громадськості до судової влади, уникнення і вирішення непорозумінь стосовно судочинства й окремих справ. Пропонується створення відповідних служб або призначення речників, для надання від імені судової влади загальних пояснень щодо процесу судочинства та відповіді на критику.
На жаль, поки що на державному рівні рекомендовані Радою Європи заходи на посилення поваги до суду, підняття авторитету та репутації судової влади, забезпечення її незалежності в Україні не впроваджуються. Однак, важливим є розуміння, що довіра суспільства і повага до судової влади – гарантії ефективності судової системи. Тільки завоювавши і зберігши довіру громадськості, кожен суддя і судова влада в цілому можуть досягти і підтримувати легітимність.

Список використаних джерел:
1. Овчаренко О.М. Проблеми забезпечення права на справедливий суд [Електронний ресурс] / О.М. Овчаренко. – Режим доступу: https://helsinki.org.ua/problemy-zabezpechennya-prava-na-spravedlyvyj-sud-o-ovcharenko/#_ednref8
2. Морщагіна Н. Як необґрунтована критика впливає на роботу законників [Електронний ресурс] / Н. Морщагіна // Закон і бізнес. – 22.10-28.10.2016. – Режим доступу: http://zib.com.ua/ua/126032-znecinena_femida__vplivae_na_robot.html
3. Юдківська Г. Повага до суддів – це культура, яка формується роками [Електронний ресурс] / Г.Юдківська // Закон і бізнес. – Режим доступу: http://zib.com.ua
4. Висновок № 3 (2002) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо принципів та правил, які регулюють професійну поведінку суддів, зокрема, питання етики, несумісної поведінки та безсторонності [Електронний ресурс].  Режим доступу: http://www.arbitr.gov.ua/files/pages.pdf
5. Документи Комітету Міністрів Ради Європи [Електронний ресурс].  Режим доступу: http://www.scourt.gov.ua/clients/vsu/vsu.nsf/(documents)/7442A47EB0B3700495F8B  
 
 

Додати коментар


Захисний код
Оновити


-
English French German Polish Romanian Russian Ukrainian
2017
Листопад
ПнВтСрЧтПтСбНД
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
У якій, на Вашу думку, сфері державної діяльності принцип справедливості реалізується найгірше?
 
На Вашу думку чи є, на сьогодні, основним змістом діяльності органів державної влади забезпечення верховенства права в Україні?
 
Система Orphus
Повну відповідальність за зміст опублікованих тез доповідей несуть автори, рецензенти та структурні підрозділи вищих навчальних закладів та наукових установ, які рекомендували їх до друку.

Лічильники і логотипи

Актуальна Юриспруденція