... Ми повинні бути рабами законів, щоб стати вільними (Цицерон) ...

Головне меню

Науково-практична Інтернет-конференція 28.02.2018 - СЕКЦІЯ №5
Сьогодні ні в кого не виникає сумнівів, що корупція та корупційна злочинність в Україні складають найсуттєвішу проблему для національної безпеки нашої держави, через свою політичну впливовість, поширеність, масштабність і здатність завдавати колосальних економічних збитків. На жаль, розпочаті в Україні реформи (у т.ч. антикорупційні) поки що не виявили свою ефективність і не здолали систему, яка існувала в минулому. Попри існування численних антикорупційних нормативно-правових актів (зокрема, законів, постанов, програм, методичних рекомендацій), функціонування спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції (органів прокуратури, Національної поліції України (далі – НПУ), Національного антикорупційне бюро України (далі – НАБУ), Національного агентства з питань запобігання корупції) і перспективи створення інших (зокрема, Вищого антикорупційного суду) суттєвих зрушень у подоланні корупції не відбулося.
Як показало загальнонаціональне дослідження, котре було проведено у грудні 2017 року Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва спільно з соціологічною службою Центру Разумкова з 15 по 19 грудня 2017 року в усіх регіонах України, абсолютна більшість населення (80 %) вважає боротьбу з корупцією в Україні неуспішною, причому 46 % – повністю провальною, а 43 % – не бачать жодної інстанції, яка б активно боролася з корупцією в Україні [1].
Фактично корупція починає оточувати людей із самого дитинства (наприклад, побутова корупція, корупція в дитячих садках і школах, лікарнях, державних установах тощо) і відповідно сприяє виробленню пристосування до неї. За даними Фонду імені Фрідріха Еберта (Friedrich Ebert) та Центру «Нова Європа» спільно з соціологічною компанією GfK Ukraine, серед найбільших страхів української молоді – корупція (37 %) і тільки потім йдуть війна у регіоні чи у світі (36 %), серйозні проблеми зі здоров’ям (34 %) та соціальна несправедливість і безробіття (32 %), при цьому 70 % респондентів вважають, що уряд повинен займатися передусім боротьбою зі злочинністю та корупцією [2].
Більше того, українська корупція вже давно сягнула меж нашої держави та справляє безпрецедентний руйнівний вплив на державно-політичний устрій багатьох зарубіжних країн. Наприклад, за даними НАБУ вітчизняна корупція залишила свій слід у 41 іноземній державі (найбільше клопотань скеровано до Латвії (35), Великої Британії (13), Австрії (10), Швейцарії (10), Кіпру (10)), а сукупний розмір предмету злочинів, що розслідується цим органом, перевищує 85 млрд грн. [3]. Одночасно за офіційною інформацією того ж НАБУ поки що не можна продемонструвати кардинальні зрушення при розслідуванні корупційних злочинів. Так, за ІІІ квартал 2017 року: а) кількість обвинувачених у вчиненні корупційних злочинів складала лише 14 осіб (зокрема, суддів – 1, прокурорів – 1, державних службовців категорії А – 1, менеджерів державних підприємств – 3, інших – 7, при цьому обвинувачення не було пред’явлено жодному народному депутату чи члену уряду); б) засуджено за першою інстанцією до позбавлення волі лише 1 особу за ст. 368 КК України, а остаточні судові рішення не були прийняті щодо жодної особи [4].
Наведені вище статистичні дані і факти свідчать про вкрай незадовільний стан щодо запобігання та протидії корупції в Україні. Ситуація ускладнюється і тим, що найбільшу суспільну небезпеку серед усіх корупційних проявів становлять корупційні злочини, перелік яких визначено у примітці до ст. 45 Кримінального кодексу (далі – КК) України, однак, категорія «корупційні злочини» існує у вітчизняному законодавстві порівняно недавно (лише з 2014 року) та поки що її комплексних наукових розробок здійснено не було. Особливо це стосується дослідження проблеми кримінальної відповідальності за корупційні злочини в Україні та іноземних державах у контексті порівняльно-правового пізнання, а звідси й врахування позитивного міжнародного, європейського і національного досвіду відповідних зарубіжних країн, специфіки кримінально-правових доктрин, практик і законодавства, що існує у державах з різними типами правових сімей. До того ж неабияку зацікавленість для українських дослідників у галузі кримінального права могли б становити положення про кримінальну відповідальність за корупційні злочини, що існують у найменш корумпованих держав світу, більшість з яких є європейськими (зокрема, Данія, Нова Зеландія, Фінляндія, Швеція, Швейцарія).
Попри те, що ґрунтовні теоретичні розробки щодо протидії та запобігання корупційній злочинності (корупційним злочинам) здійснювала ціла низка вітчизняних вчених-правників (а саме: П.П. Андрушко, Л.В. Багрій-Шахматов, Ю.В. Баулін, О.Ю. Бусол, М.І. Бажанов, В.І. Борисов, В.О.Глушков, В.В. Голіна, І.М. Даньшин, О.М. Джужа, О.О. Дудоров, С.В. Дрьомов, А.П. Закалюк, В.С.Зеленецький, О.Г. Кальман, О.О. Кваша, О.Г. Колб, О.М. Костенко, О.Г. Кулик, О.М. Литвинов, С.Я.Лихова, П.С. Матишевський, І.Є. Мезенцева, М.І. Мельник, В.І. Осадчий, А.В. Савченко, О.Я.Свєтлов, Є.Д. Скулиш, В.В. Сташис, І.К. Туркевич, Г.О. Усатий, М.І. Хавронюк, В.І. Шакун, С.А.Шалгунова, Н.М. Ярмиш та ін.), все ж таки саме співвідношення українського та іноземного досвіду кримінальної відповідальності за корупційні злочини в них практично не розглядалося. Тим більше, що наразі в Україні, у зв’язку з корінними змінами до національного антикорупційного законодавства взагалі та КК України зокрема, відсутні будь-які системні наукові дослідження кримінально-правових норм про відповідальності за корупційні злочини у порівняльно-правовому значенні. Саме окреслені вище обставини впливають на актуальність дослідження кримінальної відповідальності за корупційні злочини в Україні та іноземних державах. 

Список використаних джерел:
1. Кому довірити боротися з корупцією і формувати Антикорупційний суд – думка населення. Опитування. Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва (11.01.2018). URL: http://dif.org.ua/article/komu-doviriti-borotisya-z-koruptsieyu-i-formuvati-antikoruptsiyniy-sud-dumka-naselennya.
2. Драбок Максим. Покоління Z: кому і чому не довіряє українська молодь? (26.12.2017). URL: http://www.dw.com/uk/покоління-z-кому-і-чому-не-довіряє-українська-молодь/a-41894251.
3. Українська корупція залишила слід у 41 країні світу (19.04.2017 15:22). URL: https://nabu.gov.ua/novyny/ukrayinska-korupciya-zalyshyla-slid-u-41-krayini-svitu.
4. Інформація про результати розслідувань НАБУ (ІІІ квартал 2017 року). Інфографіка (31.10.2017 11:38). URL: https://nabu.gov.ua/infographics/informaciya-pro-rezultati-rozsliduvan-nabu-iii-kvartal-2017-roku. 
 
 

Додати коментар


Захисний код
Оновити


-
English French German Polish Romanian Russian Ukrainian
2018
Лютий
ПнВтСрЧтПтСбНД
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728    
У якій, на Вашу думку, сфері державної діяльності принцип справедливості реалізується найгірше?
 
На Вашу думку чи є, на сьогодні, основним змістом діяльності органів державної влади забезпечення верховенства права в Україні?
 
Система Orphus
Повну відповідальність за зміст опублікованих тез доповідей несуть автори, рецензенти та структурні підрозділи вищих навчальних закладів та наукових установ, які рекомендували їх до друку.

Лічильники і логотипи

Актуальна Юриспруденція