... Роби велике, не обіцяй великого (Піфагор) ...

Головне меню

Науково-практична Інтернет-конференція 28.02.2018 - СЕКЦІЯ №2
Відповідно до норм статей КУпАП суб’єктами адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері використання та охорони природних ресурсів є громадяни, суб’єкти підприємницької діяльності, державні кадастрові реєстратори та посадові особи. Отже, Особлива частина КУпАП містить велику кількість адміністративних правопорушень зі спеціальним суб’єктом. Згідно ст. 14 КУпАП, посадові особи підлягають адміністративній відповідальності за адміністративні правопорушення, зв’язані з недодержанням установлених правил у сфері охорони порядку управління, державного і громадського порядку, природи, здоров’я населення та інших правил, забезпечення виконання яких входить до їх службових обов’язків [1]. 
Отже, мова йде і про службових осіб. Здійснений аналіз статей КУпАП дає підстави визнати, що спеціальними суб’єктами правопорушень у сфері використання та охорони природних ресурсів можуть бути посадові, а також службові особи, за проступки, передбачені нормами ст. ст. 47, 48, 49, 50, 52, 53, 53-1, 53-2; 53-4, 53-5, 53-6, 54, 55, 57, 58, 59, 59-1, 60, 63, 64, 65, 65-1, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 77-1, 78, 79, 80, 83-1, 85, 85-1, 86-1, 87, 88, 90, 91, 91-2 КУпАП [1]. 
У питанні визначення понять «посадова особа» та «службова особа» в науці адміністративного права існують різні дефініції вказаних понять. Зокрема, О.П. Світличний розмежовує поняття «посадова особа» та «службова особа» і наголошує на необхідності чіткого розрізнення службових та посадових осіб як суб’єктів адміністративних правопорушень. Вчений визначає посадову особу як «фізичну особу, яка постійно або тимчасово виконує обов’язки укладеним в установленому законом порядку, що пов’язані з виконанням обов’язків керівника, заступника керівника в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності, а також інші особи, які з огляду на свої посадові (службові) обов’язки відповідають за виконання вимог, встановлених законами та іншими нормативно-правовими актами, і які входять до виконуваних ними трудових (службових) обов’язків або на підставі спеціально ї м наданих повноважень» [2, с. 208]. Під службовою особою О.П. Світличний визнає фізичну особу, яка постійно або тимчасово виконує функцію представника влади, органу місцевого самоврядування, пов’язану з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій чи обов’язків, покладену на нею в установленому законом порядку правомочним органом та/або правомочною службовою особою [2, с. 209].
Сьогодні, як наголошуть науковці, склалася тенденція до збільшення складів зі спеціальним суб’єктом. Виходячи з визначення посадової особи, науковці виокремлюють її характерологічні ознаки: 
1) є носіями та представниками державної влади; 
2) діяльність має владно-розпорядчий характер; 
3) виконує адміністративно-управлінські функцій; 
4) виконує ці функції згідно із законом та іншими нормативними актами;
5) може притягуватися до юридичної відповідальності. Тому, як вказують науковці, внесення змін до КУпАП у зв’язку із розв’язанням питання про розрізнення понять «посадова особа» та «службова особа» не викликає сумнівів [3, с. 99, с. 104].
Характерною особливістю спеціальних суб’єктів адміністративної відповідальності за правопорушення у досліджуваній сфері є те, що законодавець у різних статтях кодексу, під посадовою особою розуміє і державних кадастрових реєстраторів. Проте, якщо в ст. 53-6 «Порушення законодавства про Державний земельний кадастр», закон визнає суб’єктом адміністративного делікту державних кадастрових реєстраторів, то у ст. 53-2 «Приховування або перекручування даних земельного кадастру» – посадових осіб. Норми статей КУпАП свідчать, що вказаний суб’єкт характеризується спеціальними ознаками суб’єкта адміністративного делікту. Однак, між визначенням поняття «посадова особа» та поняттям «державний кадастровий реєстратор» існує принципова відмінність, зокрема, державний кадастровий реєстратор є службовою особою органу державної публічної адміністрації, тому, з метою єдиної термінологічної єдності визначення суб’єктів адміністративного правопорушення, вважаємо за необхідне внести зміни в ст. 53-6 КУпАП. 
Пропонуємо, з метою удосконалення адміністративного законодавства пропонуємо статтю 53-6 «Порушення законодавства про Державний земельний кадастр», Кодексу України про адміністративні правопорушення викласти у такій редакції: 
«порушення встановлених законом строків внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей, вимагання не передбачених законом документів для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та для надання таких відомостей, –
тягнуть за собою накладення штрафу на посадову особу від двадцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Ті самі діяння, вчинені посадовою особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне з правопорушень, передбачених частиною першою цієї статті, –
тягнуть за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян». 

Список використаних джерел:
1. Кодекс України про адміністративні правопорушення: Закон України від 7 грудня 1984 року // Відомості Верховної Ради Української РСР. – 1984. – № 51. – Ст. 1122.
2. Світличний О.П. Про розмежування адміністративної відповідальності посадових та службових осіб у сфері земельних правовідносин / О.П. Світличний // Право України. – 2010. – № 3. – С. 204-209.
3. Миколенко О.І. Суб’єкт адміністративної відповідальності в доктрині сучасного адміністративного права (на прикладі адміністративних правопорушень в сфері земельних відносин): монографія / О.І. Миколенко, О.В. Дуліна. – Одеса: Фенікс. – 2015. – 200 с. 
 
 

Додати коментар


Захисний код
Оновити


-
English French German Polish Romanian Russian Ukrainian
2018
Жовтень
ПнВтСрЧтПтСбНД
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Національний розвиток держави і права повинен ґрунтуватися, у першу чергу, на:
 
На Вашу думку чи забезпечують реалізацію принципу верховенства права законодавчі реформи 2018 року?
 
Система Orphus
Повну відповідальність за зміст опублікованих тез доповідей несуть автори, рецензенти та структурні підрозділи вищих навчальних закладів та наукових установ, які рекомендували їх до друку.

Лічильники і логотипи

Актуальна Юриспруденція