... Коли суть справи обміркована заздалегіть, слова приходять самі собою (Гроцій) ...

Головне меню

Науково-практична Інтернет-конференція 06.12.2018 - СЕКЦІЯ №2
Слово «імпічмент» має латинські корені, що означають «бути спійманим або бути викритим», і має певний аналог у сучасній французькій та англійській мовах – дієслова empecher (запобігати) та impede (перешкоджати) відповідно. Імпічмент – одна із форм парламентського контролю за діяльністю президента країни. Найчастіше процедуру імпічменту застосовують у країнах Латинської Америки, таких як Венесуела, Парагвай, Бразилія [4, с. 5]. 
Разом з тим варто зазначити, що процедура імпічменту може розглядатись в Україні і як підстава дострокового припинення повноважень президента, і як вид відповідальності глави держави, наприклад, конституційної.
Як стверджує О. Горбатенко, повноцінна реалізація інституту президентства в Україні неможлива без підтримки інститутів громадянського суспільства. І, в першу чергу, це стосується таких його елементів як вибори, референдуми та інші форми безпосередньої демократії [3, с. 22]. Одним із засобів реалізації демократії можна вважати й інститут імпічменту президента.
У конституціях обох країн передбачені випадки, коли повноваження президентів припиняються. Відповідно до ст. 108 Конституції України причинами припинення повноважень Президента України можуть бути: 1) відставка; 2) неспроможність виконувати свої повноваження за станом здоров’я; 3) усунення з поста в порядку імпічменту; 4) смерть. Стаття 109 Конституції України передбачає, що відставка Президента набуває чинності з моменту проголошення ним особисто заяви про відставку на засіданні Верховної Ради України. Відповідно до ст. 110 Конституції України передбачено неспроможність виконання Президентом своїх повноважень за станом здоров’я, яка має бути встановлена на засіданні Верховної Ради України і підтверджена рішенням, прийнятим більшістю від її конституційного складу на підставі письмового подання Верховного Суду – за зверненням Верховної Ради, і медичного висновку [1]. 
У Конституції США (Розділ 1 Стаття II) передбачені наступні причини припинення президентських повноважень: 1) відставка; 2) усунення від посади у порядку імпічменту; 3) неспроможність здійснювати повноваження і обов’язки Президента; 4) смерть [2, с. 529].
Ефективне функціонування влади при її розподілі на законодавчу, виконавчу та судову можливе тільки за наявності чітко налагодженого механізму стримувань та противаг; тобто, коли одна гілка влади контролюється іншою і, навпаки. Одним з таких механізмів контролю законодавчої влади над виконавчою і судовою є процедура імпічменту. Вона зафіксована у Розділі 4 Статті II Конституції США. Процедура імпічменту запозичена творцями американської Конституції з англійської правової системи. У США імпічмент – особлива, побудована за судовим зразком процедура притягнення до відповідальності Конгресом США вищих державних посадових осіб, які вчинили правопорушення або проступки. Особливість цієї процедури полягає, насамперед, у тому, що суб’єктами відповідальності є «Президент, Віце-президент й інші федеральні посадові особи» (Розділ 4 Статті II Конституції США). Імпічмент не поширюється на військові відомства, сенаторів та членів Палати представників (їх справи розглядає відповідна палата Конгресу) [2, с. 529-530].
У розділі 4 Статті II Конституція США серед підстав застосування процедури імпічменту називає державну зраду, хабарництво, інші тяжкі злочини та провини [2, с. 530]. З цього переліку діянь Конституцією визначаються ознаки тільки державної зради. У американській Конституції звужений перелік діянь, які утворюють даний злочин, виключено можливість притягнення за порожній намір (як засіб розправи з політичними противниками). Конгрес не може у законодавчому порядку розширити або звузити перелік діянь, які розглядаються як державна зрада. Іншою підставою імпічменту є «хабарництво», поняття якого досить однозначне, ознаки його складу містяться в нормах як статутного, так і загального права. Складніше з інтерпретацією вживаного у Конституції поняття «інші тяжкі злочини і провини». До них можна віднести і аморальність глави держави.
Важливою ознакою імпічменту в США є наслідки процедури. У тому разі, коли процедура імпічменту буде доведена до кінця і посадову особу буде визнано винною, то стосовно неї застосовується єдина міра покарання – усунення від посади, яку особа займає, і позбавлення права займати будь-яку почесну, офіційну або таку, що приносить прибуток, посаду на службі Сполученим Штатам. Це означає практично будь-яку посаду в федеральному державному апараті.
Що ж стосується процедури імпічменту Президента України, то вона зафіксований у статтях 108 та 111 Конституції. На відміну від американської конституційної процедури імпічменту, Президент України внаслідок усунення з посади у порядку імпічменту може бути притягнутий до юридичної відповідальності. Згідно зі ст. 111 Конституції передбачається процедура усунення Президента з посади у порядку імпічменту у разі вчинення ним державної зради або іншого злочину. Питання про усунення Президента України з поста у порядку імпічменту ініціюється більшістю від конституційного складу Верховної Ради України. Після цього для проведення розслідування парламент створює спеціальну тимчасову слідчу комісію, до складу якої входять спеціальний прокурор і спеціальні слідчі. Висновки і пропозиції названої комісії розглядаються на засіданні Верховної Ради України. За наявності підстав Верховна Рада не менш як 2/3 від її конституційного складу приймає рішення про звинувачення Президента. Рішення про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту приймається Верховною Радою не менш як 3/4 від її конституційного складу після перевірки справи Конституційним Судом і отримання його висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про імпічмент та отримання висновку Верховного Суду України про те, що діяння, у яких звинувачується Президент України, містять ознаки державної зради або іншого злочину [1].
Разом з тим, варто зазначити, що у ряді випадків імпічмент може бути вкрай небезпечною зброєю у руках недоброчесних парламентаріїв. Тому вкрай важливо на законодавчому рівні якомога детальніше врегулювати відповідну процедуру та уточнити перелік злочинів у статті 111 Конституції України, що можуть бути підставою для усунення з поста Президента України в порядку імпічменту.

Список використаних джерел:
1. Конституція України від 28.06.1996 р. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/25480#n4678/
2. Бернхем В. Вступ до права та правової системи США. Київ: Україна, 1999. 554 с.
3. Горбатенко О.М. Інститут президентства у становленні громадянського суспільства в Україні. Інститут Президента України в системі державної влади України: матеріали наукової конференції. Київ: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2014. 472 с.
4. Толкач А. Інститут імпічменту: світова практика застосування. Актуальні проблеми юридичної науки та практики. № 1 (2). 2016. С. 5—9. 
 
 

Додати коментар


Захисний код
Оновити


-
English French German Polish Romanian Russian Ukrainian
2019
Січень
ПнВтСрЧтПтСбНД
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
Національний розвиток держави і права повинен ґрунтуватися, у першу чергу, на:
 
На Вашу думку чи забезпечують реалізацію принципу верховенства права законодавчі реформи 2018 року?
 
Система Orphus
Повну відповідальність за зміст опублікованих тез доповідей несуть автори, рецензенти та структурні підрозділи вищих навчальних закладів та наукових установ, які рекомендували їх до друку.

Лічильники і логотипи

Актуальна Юриспруденція