... Тричі вбивця той, хто вбиває думку (Р. Ролан) ...

Головне меню

Міжнародна науково-практична конференція 30.05.19 - СЕКЦІЯ №2
Конституційне положення про те, що життя в Україні визнається найвищою соціальною цінністю [1] має проявлятися, зокрема у тому, щоб попереджувати причини неприродних смертей серед населення, зокрема таких як нещасні випадки на дорогах.
За статистикою станом на 2018 рік в Україні сталося 162 тис. дорожньо-транспортних пригоди, з яких 27 тис. постраждалих загалом та 3 тис. загиблих зокрема [2]. У 2017 році на 100 тис. осіб постійного населення коефіцієнт смертність осіб, як жіночої так і чоловічої статі від транспортних нещасних випадків має 12.1 – і є в трійці в рейтингу смертей від нещасних випадків [3].
Така статистика є результатом недотримання безпеки дорожнього руху та порушення правил дорожнього руху, причиною чому часто є відсутність страху бути притягнутим до відповідальності. Тому посилення юридичної відповідальності водіїв є ефективним способом скорочення нещасних випадків на дорогах.
Дієвим методом для цього є запровадження системи накопичення штрафних балів, які в Україні були введені як вид адміністративного стягнення Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху» шляхом доповнення до Кодексу України про адміністративні правопорушення статтею 27-1. Ця система давно вже є в законодавстві інших країн та показала себе з позитивної сторони. Її головна мета – усвідомлення водієм своєї відповідальності за кожне порушення правил дорожнього руху, систематичне недотримання яких матиме більш серйозні наслідки, ніж одноразовий грошовий штраф [4]. Тому ця санкція також має вплив на осіб, чиє матеріальне становище може дозволити виплачувати численні штрафи, адже відповідальність за закінчення штрафних балів буде суттєвішою за грошову втрату. 
Важливе значення для розуміння переваг системи штрафних балів має зарубіжний досвід. Наприклад, у законодавстві Польщі визначені правопорушення, за які можуть бути нараховані штрафні бали та їх кількість – від одного до десяти. За несплату штрафу поліція подає позов до суду, в якому вона є стороною обвинувачення, а за отримання більше 24 балів у порушника вилучається посвідчення водія, а сам він направляється на перескладання практичного та теоретичного іспитів [4]. 
У Франції за перевищення гранично допустимої межі теж позбавляють прав водія через суд, проте, у випадку перевищення швидкості на фото повинно обов’язково бути видно обличчя водія. В Ізраїлі, якщо водій набрав 36 балів і більше, його позбавляють прав на три місяці, тільки після спливу яких він може та зобов'язаний перескласти екзамени [4]. 
У Сполучених Штатах Америки система балів існує не один десяток років. Тут вона відіграє роль і при отриманні страхового полісу – в базі страховиків дані зберігаються три роки: відповідно, чим більше порушень, тим дорожче страховий поліс. Для прикладу, понад 11 накопичених балів вийде в зайві 1000 доларів США в рік. До того ж законодавче регулювання відрізняється за штатами. Зокрема, в Нью-Йорку, як і у Франції, важливо, щоб при автоматичному фіксуванні правопорушення було видно обличчя водія [4; 6].
У Великобританії після набрання водієм-початківцем впродовж двох років 6 балів, він має заново скласти всі іспити. А штрафні бали можуть також нараховуватися й поряд із застосуванням звичайного грошового стягнення – штрафу, як додаткова санкція [5; 6].
У Норвегії при призначенні штрафних балів має значення вік. Так, для водіїв віком від 18 до 20 років подвоюється їх кількість [6].
Система, яка запроваджена в Україні, полягає в тому, що кожному громадянину, який має право керування транспортним засобом, щороку нараховується 150 балів. Штрафні бали накладаються на громадян лише за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі. У разі фіксації такого правопорушення від загальної кількості балів вираховується та кількість штрафних балів, яка передбачена в санкції статті, якою передбачений склад правопорушення [7].
Проте при застосуванні зазначених положень на практиці можуть виникнути ряд певних проблем. По-перше, це брак на сьогодні необхідної кількості обладнання, яке буде фіксувати правопорушення у сфері забезпечення дорожнього руху, а особливо їх відсутність взагалі в невеликих містах та селах. Для вирішення цієї проблеми рекомендую використати досвід США, де гроші, сплачені за штрафи, нараховані внаслідок накопичення штрафних балів, зараховуються до місцевих бюджетів[6]. Таким чином, органам місцевого самоврядування було б вигідно самостійно встановлювати прилади для автоматичного фіксування правопорушень.
По-друге, проблемою є невідповідність положення про відповідальності власника транспортного засобу до презумпції невинуватості, яка закріплена в статті 62 Конституції України [1] та розтлумачена як така, що поширюється й на адміністративну відповідальність Рішенням Конституційного Суду України [8]. Й тут я теж рекомендую перейняти зарубіжний досвід й притягати до адміністративної відповідальності особу, обличчя якої було зафіксоване за кермом автомобіля в момент вчинення адміністративного правопорушення, тобто, безпосереднього правопорушника.
Таким чином, запровадження штрафних балів в Україні як виду адміністративного стягнення є істотним кроком для покращення безпеки дорожнього руху, але необхідними залишаються і певні зміни в механізмі правового регулювання їх реалізації.

Список використаних джерел:
1. Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України від 28 червня 1996 р. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
2. Статистика ДТП в Україні за період з 01.01.2018 по 31.12.2018. Патрульна поліція: веб-сайт. URL: http://patrol.police.gov.ua/ru/statystyka/ (дата звернення: 20.05.2019).
3. Демографічна та соціальна статистика / Населення та міграція. Державна служба статистики: веб-сайт. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 20.05.2019)
4. Шамрук Н.Б. Зарубіжний досвід застосування штрафних балів як адміністративного засобу підвищення безпеки дорожнього руху. Актуальні проблеми модернізації законодавства та освіти в умовах євроінтеграційного поступу України: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (27-28 жовт. 2016 р.). Чернігів: Десна Поліграф, 2016. С. 328—330.
5. Калугин Є.П. Зарубіжний досвід нормативно-правового забезпечення виконання рішень про накладення адміністративного штрафу за порушення у сфері безпеки дорожнього руху та шляхи його запозичення в законодавство України. Прикарпатський юридичний вісник. 2017. Вип. 3(18). С. 62—66.
6. Видюк А.В. Шрафні бали як новація в адміністративному праві України. Актуальні питання державотворення в Україні: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (20 травн. 2016 р.). Київ: ВПЦ «Київський університет», 2016. С. 210—212.
7. Кодекс України про адміністративні правопорушення: Закон України від 7 груд. 1984 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10 (дата звернення: 21.05.2019)
8. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням громадянина Багінського Артема Олександровича щодо офіційного тлумачення положень частини першої статті 14-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (справа про адміністративну відповідальність у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху) від 22 груд. 2010 р. № 23-рп/2010. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v023p710-10 (дата звернення 21.05.2019). 
 
 

Додати коментар


Захисний код
Оновити


-
English French German Polish Romanian Russian Ukrainian
2019
Вересень
ПнВтСрЧтПтСбНД
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
Національний розвиток держави і права повинен ґрунтуватися, у першу чергу, на:
 
На Вашу думку чи забезпечують реалізацію принципу верховенства права законодавчі реформи 2019 року?
 
Система Orphus
Повну відповідальність за зміст опублікованих тез доповідей несуть автори, рецензенти та структурні підрозділи вищих навчальних закладів та наукових установ, які рекомендували їх до друку.

Лічильники і логотипи

Актуальна Юриспруденція