... Приклад діє сильніше погрози (П. Корнель) ...

Головне меню

Міжнародна науково-практична конференція 29.04.20 - СЕКЦІЯ №4
Оренда державного і комунального майна, яке вже надано чи потенційно може бути надано у строкове платне користування, здатна приносити суттєві поповнення бюджету. Дуже важливо, щоб вона була вигідною, ефективною і без зловживань. З метою усунення корупційних схем, недобросовісної конкуренції, маніпуляцій з майном, певних прогалин правового регулювання Верховна Рада України прийняла новий Закон України «Про оренду державного та комунального майна», що вступив у дію 1 лютого 2020 року [1]. Тепер оренда державного та комунального майна здійснюється через систему ProZorro, а основною формою для отримання права на оренду державного чи комунального майна є електронний аукціон. Стартова орендна плата на аукціонах розраховуватиметься від балансової вартості майна, а не від його оцінки. Переоцінка буде проводитися лише в передбачених Законом випадках. 
Важливо, що Законом заборонено передавати державне та комунальне майно в безоплатне користування або позичку, а підприємства, установи, організації, які мали пільги з орендної плати, втратили право орендувати майно за 1-2 гривні. 
Проте новий закон іще повноцінно не запрацював через неопублікований затверджений Кабінетом Міністрів України Порядок передачі в оренду державного та комунального майна (03.03.2020 року уряд затвердив проєкт відповідної постанови) [2], а також форми примірних договорів оренди (на даний час їх проєкти розроблені ФДМУ і відповідний проєкт постанови КМУ, який ще не затверджений) [3]. Відсутня і нова Методика розрахунку орендної плати. А електронна торгова система планується до введення у дію з 01.10.2020. Отже, до початку її роботи вся інформація щодо процесу передачі в оренду державного та комунального майна буде публікуватися на офіційних веб-сайтах орендодавців, а також у друкованих ЗМІ, а подання заяв здійснюватиметься в паперовій або в електронній формі (без використання ЕТС).
Таким чином, передача державного і комунального майна в оренду виявилася заблокованою. У повній правовій невизначеності опинилися ті суб’єкти відносин, які уклали і виконують договори про використання державного чи комунального майна на умовах позички, безоплатного користування або зберігання, особливо якщо у період до вступу у дію постанови Кабінету Міністрів України, якою затверджено Порядок передачі в оренду державного та комунального майна, у них виникло право на продовження договору [4]. Чи можна продовжити дію договору, який прямо заборонений для укладення законом? У проєкті вказаної постанови уряду запропоновано надати можливість продовжити такі договори на короткий строк (6 місяців) з наданням переважного права стороні договору на укладення договору оренди майна, що є предметом такого договору, яке реалізується в порядку, визначеному Законом та Порядком для продовження договорів оренди державного або комунального майна [2]. Але цей припис ще не діє. На нашу думку, за відсутності іншого регулювання на даний час, потрібно послуговуватись загальними положеннями про договори і їх види, закріпленими у Цивільному кодексі України, Господарському кодексі України, а отже продовжувати договори на тих умовах, на яких вони виконувались. Аналогічний підхід має бути застосовано і до продовження власне договорів оренди державного або комунального майна, строк яких закінчується, якщо сторона має право і бажає продовжити договір. 
З огляду на максимальну ефективність оренди законодавчо визначено створення двох переліків майна, придатного для оренди. Перелік першого типу пов'язаний з об’єктами, що надаватимуться через електронний аукціон, а отже вони мають бути найбільш привабливими і вартісними, а Перелік другого типу буде включати в себе об’єкти, що надаватимуться в оренду без аукціону. Саме до Переліку другого типу доцільно віднести менш вартісне і менш привабливе майно. За такого підходу неминуче виникне питання про вилучення майна, яке може бути запропоноване на аукціон, у суб’єктів, які мають право оренди за Переліком другого типу (без аукціону). І ось з врахуванням подібних випадків необхідно збалансовано підійти до формування обох Переліків об’єктів, щодо яких прийнято рішення про передачу в оренду. Для аналізу конкретних ситуацій доцільно брати до уваги мету, завдання, характер діяльності орендарів, вимоги до майна, потрібного для цільового використання і ін., щоб визначитися, чи доцільно залишати за ними надалі в оренді майно, яке може бути передане в користування через аукціон за вищу оплату, особливо, якщо це стосується суб’єктів-орендарів державного і комунального сектора економіки.
Певна неузгодженість щодо оцінки майна, яке надаватиметься в оренду, породжена колізійністю норм Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» [5] та Закону України «Про оренду державного та комунального майна», адже норма ст. 7 першого вимагає обов’язкового проведення оцінки майна у випадках оренди державного або комунального майна за відповідною процедурою. Тому необхідно із Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» або вилучити положення про обов’язковість проведення оцінки майна у всіх випадках оренди державного або комунального майна або ж уточнити. 
Попередній закон «Про оренду державного та комунального майна» містив перелік суб'єктів, які мали право на пільгових умовах орендувати нежитлові приміщення. Цей перелік зазнав суттєвих змін і стосується лише права визначених суб'єктів на отримання в оренду державного та комунального майна, що не міститься в Переліку першого типу. Зважаючи, що повна орендна плата і за цим Переліком може бути досить обтяжливою для них, окремі громадські організації опинилися у ситуації виселення і загрози неможливості винайняти необхідне приміщення за доступну для них плату. Пільги з оренди були для них певною підтримкою держави. Натомість, вони її втрачають. Тому мають бути запропоновані інші умови гарантій діяльності таких соціально спрямованих організацій. 
Безперечно норми нового Закону є прогресивними, але, на жаль, довга процедура поступового їх введення у дію гальмує досягнення очікуваних позитивних результатів, паралізує передачу об'єктів в оренду та швидше призведе до суттєвих бюджетних втрат у поточному році.

Список використаних джерел:
1. Про оренду державного та комунального майна: Закон України від 03.10.2019 № 157-ІХ URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/157-IX (дата звернення: 28.04.2020).
2. Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку передачі в оренду державного та комунального майна» URL: https://www.me.gov.ua/ (дата звернення: 28.04.2020).
3. Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про примірні договори оренди державного майна» URL: http://www.spfu.gov.ua/ua/documents/press-list/civil-consultations-electronic/14722.html (дата звернення: 28.04.2020).
4. АМУ звернулася до Мінекономіки щодо правових колізій у розпорядженні комунальним майном 10.04.2020 URL: https://www.auc.org.ua/novyna/amu-zvernulasya-do-minekonomiky-shchodo-pravovyh-koliziy-u-rozporyadzhenni-komunalnym-maynom (дата звернення: 28.04.2020).
5. Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні: Закон України від 12.07.2001 № 2658-ІІІ URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2658-14/print (дата звернення: 28.04.2020). 
 
 

Add comment


Security code
Refresh


-
English French German Polish Romanian Russian Ukrainian
2020
July
MoTuWeThFrSaSu
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Національний розвиток держави і права повинен ґрунтуватися, у першу чергу, на:
 
На Вашу думку чи забезпечують реалізацію принципу верховенства права законодавчі реформи 2019 року?
 
Система Orphus
Повну відповідальність за зміст опублікованих тез доповідей несуть автори, рецензенти та структурні підрозділи вищих навчальних закладів та наукових установ, які рекомендували їх до друку.

Лічильники і логотипи

Актуальна Юриспруденція