... Приклад діє сильніше погрози (П. Корнель) ...

Головне меню

Науково-практична Інтернет-конференція 05.03.2013 - Секція №4
У сучасному українському банківському співтоваристві сформувалося розуміння того, що для подальшого ефективного розвитку банківського сектора необхідний діалог з клієнтами, адже саме від них залежить успіх діяльності банків та їх репутація. У цій ситуації інструменти, що надаються методами альтернативного вирішення спорів, заслуговують особливої уваги. 
Медіація являє собою метод, що дозволяє сторонам за допомогою третьої, нейтральної особи – медіатора на добровільній основі виробити взаємовигідне рішення. Медіація відрізняється від традиційного вирішення спорів у суді чи арбітражі насамперед тим, що медіатор не приймає рішення щодо суті спору. Приймати те чи інше зобов'язуюче рішення вправі лише сторони, які за допомогою медіатора виробляють і розглядають можливі варіанти і визначають найбільш вигідні з них [1]. Медіація дає можливість обом сторонам рівноцінно брати участь в процесі пошуку виходу із ситуації, дозволяючи при цьому виявити причини, що призвели до спору. Сторони отримують можливість не тільки врегулювати конфлікт, але і зберегти партнерські відносини в майбутньому [2].
Переваги медіації полягають у швидкості і неформальному характері врегулювання спору. Крім того, в результаті процедури медіації рішення може охоплювати безліч аспектів, що не завжди зустрічається при судовому розгляді. Медіація ефективна у випадках, коли в житті клієнтів банку виникають складнощі, швидко не вирішуються. У цих випадках робота з емоційним аспектом спору сторін, конфіденційність якої гарантується законом, може якісно поліпшити ситуацію. Наприклад, у ряді штатів США медіація стала обов'язковим досудовим способом врегулювання спорів при простроченні виплат за іпотечними кредитами. 
Переваги медіації для клієнта – це можливість, з одного боку, уникнути бюрократичного механізму розгляду скарг та судових позовів, а з іншого – отримати роз'яснення і найчастіше задовольнити скаргу в більш короткі терміни і з меншою витратою сил. Для банків – це зниження витрат і можливих втрат (як тимчасових, матеріальних, так і репутаційних). Не виникає необхідності залучення в процедуру розгляду скарги та підготовки до судового розгляду численних співробітників.
Існують різні варіанти застосування позасудового розгляду спорів – медіації в банківській сфері. В тій чи іншій формі практика їх застосування є в європейських країнах і США. Зарубіжний досвід показує, що можливе створення спеціальних організацій, внутрішньобанківських підрозділів або відділів / служб медіації, займаються врегулюванням спорів, що виникають як усередині компанії, з її клієнтами, так і з іншими контрагентами до того, як спір буде передано до суду. У таких службах обов'язково повинен бути професійно навчений медіатор. При цьому немає необхідності вводити нові штатні одиниці, так як медіації можуть навчитися як юристи банку, так і менеджери по роботі з клієнтами.
Створення спеціалізованих внутрішньобанківських служб по роботі зі скаргами клієнтів (що не вимагає найму нових співробітників і істотних капіталовкладень) дозволить, згідно з досвідом зарубіжних країн, дозволяти до 60% розбіжностей на рівні самого банку, а в ряді випадків навіть на рівні його підрозділи або відділення. Чим доступніше подібна служба для клієнта (особливо того, який живе у віддаленому регіоні), тим менше звернень до суду і тим вище репутація банку. 
На думку Ц.А. Шамликашвили, відомого вченого-дослідника з питань медіації – використання in house (тобто внутрішніх) медіаторів може бути надзвичайно ефективно за рахунок економії ресурсів на традиційних судових розглядах. Але в цьому випадку виникає протиріччя одному з найважливіших принципів медіації - незалежності медіатора, а також необхідності збереження рівноправності сторін. У цій схемі витримати це досить складно, так як медіатор працює фактично при банку і для клієнта його нейтральність не є очевидною. Певною мірою цій ситуації можна уникнути, якщо поряд з in house (внутрішніми) медіаторами створити служби медіації при банківських об'єднаннях, наприклад в Асоціації регіональних банків, які грають роль незалежних зовнішніх служб медіації. З одного боку, самі банки є членами цієї організації, але при цьому створюється нейтральний орган, до якого клієнт може апелювати в пошуку справедливого рішення. При цьому реєстр медіаторів повинен забезпечувати сторонам свободу вибору незалежного медіатора.
У силу того що медіація та медіативний підхід є гнучкими інструментами врегулювання спорів, вони можуть налаштовуватися під конкретну організацію і навіть конкретну ситуацію при дотриманні основоположних принципів. Можливі гібридні форми врегулювання спорів, що поєднують, наприклад, і медіацію, і арбітраж (третейський суд). Такі форми можуть використовуватися і внутрішньобанківськими службами по врегулюванню суперечок [3].
Системне використання медіації та медіативного підходу в роботі українських банків послужить підвищенню їх конкурентоспроможності, стабільності і додасть упевненість в завтрашньому дні не тільки самим банкам, але і їхнім клієнтам. Вирішення спорів і розбіжностей за допомогою медіації - це не тільки швидке та вигідне вирішення конфліктів, це ще й виховання культури поважної взаємодії між клієнтом та банком.
 
Список використаних джерел:
1. Єрьоменко Г. Медіація як спосіб вирішення суперечок / Г. Єрьоменко. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.training.com.ua/live/interview/Mediatsiya_ yak_sposib_virishennya_superechok (04.03.2013). – Назва з екрану.
2. Штепан П. Альтернативные способы разрешения споров / П. Штепан. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://law.edu.ru/doc/document.asp?docID=1129449 (04.03.2012). – Название с экрана.
3. Шамликашвили Ц.А. Медиация при разрешении споров в банковской сфере / Ц.А.Шамликашвили. – [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://mosmediator.narod.ru/ publikatsii/mediatsiya_pri_razreshenii_sporov_v_bankovskoi_sfere/ (04.03.2012). – Название с экрана. 
 
 

Add comment


Security code
Refresh


-
English French German Polish Romanian Russian Ukrainian
2020
July
MoTuWeThFrSaSu
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Національний розвиток держави і права повинен ґрунтуватися, у першу чергу, на:
 
На Вашу думку чи забезпечують реалізацію принципу верховенства права законодавчі реформи 2019 року?
 

Наші видання

Збірник матеріалів конференції(17.05.2012 року)
Система Orphus
Повну відповідальність за зміст опублікованих тез доповідей несуть автори, рецензенти та структурні підрозділи вищих навчальних закладів та наукових установ, які рекомендували їх до друку.

Лічильники і логотипи

Актуальна Юриспруденція