...Здібним заздрять, талановитим шкодять, геніальним лестять (М.Фадуль)...

Головне меню

Науково-практична Інтернет-конференція 20.04.2016 - Секція №6
Прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому Законом України «Про прокуратуру», здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави. 14 жовтня 2014 року було прийнято новий Закон України «Про прокуратуру», яким запроваджено докорінні зміни в діяльності прокуратури, в тому числі – реорганізацію органів прокуратури України, задля відповідності української прокуратури європейським стандартам.
Новим законом, зокрема, передбачено ліквідацію таких спеціалізованих прокуратур, як транспортні та природоохоронні. Деякі науковці вважають, що така реформа є досить доречною і сприяє запобіганню дублювання повноважень декількома органами влади. Інші науковці притримуються кардинально протилежної позиції і зазначають, що повноваження багатьох органів влади в Україні мають подібний характер, переплітаються, та в деяких напрямах – дублюються і ліквідувати органи, притримуючись такої позиції буде не розумно. Варто зазначити, що думка останніх є більш обґрунтованою і об’єктивною.
Принцип спеціалізації наразі, у новому Законі України «Про прокуратуру», не закріплений серед основоположних принципів діяльності прокуратури, визначених ст. 6 зазначеного Закону. Але, натомість, ч. 6 ст. 7 цього Закону передбачає можливість запровадження спеціалізації прокурорів. До того ж у п. 8 Рекомендації R (2000) 19 закріплено положення про те, що спеціалізація повинна розглядатися як пріоритет з точки зору організації прокуратури. Спеціалізація сприяє зосередженню уваги певних прокуратур на конкретно визначених напрямах роботи, що сприяє більш якісному, повному та ефективному виконанню завдань, які покладаються на прокуратуру. Здійснення досудового слідства, нагляду за дотриманням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство у сфері злочинів на транспорті та злочинів проти довкілля потребує широкого кола знань, високої ступені обізнаності у цій сфері і тому покладення цих обов’язків на прокурорів, які не володіють такими знаннями є нерозсудливим кроком і може призвести до погіршення стану розслідування таких злочинів і, внаслідок цього – збільшення їх чисельності.
До того ж, варто звернути увагу на той факт, що спроби ліквідації спеціалізованих прокуратур в Україні були не одноразовими, при цьому, через певний проміжок часу, роботу спеціалізованих прокуратур все ж таки відновлювали. 
Так, вперше транспортні прокуратури було ліквідовано в 1960 році, а в 1970-1980 роках поновлено на правах районних та створено на правах обласних. У 1998 році транспортні прокуратури на правах обласних було ліквідовано без зазначення вагомої причини, а на правах районних – підпорядковано обласним прокуратурам. У 2012 році транспортні прокуратури було перейменовано на спеціалізовані прокуратури з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері. Що стосується природоохоронних прокуратур, то вони створювались у 1984-1987 роках, а у 2012 році були трансформовані у міжрайонні прокуратури з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері. 
Враховуючи те, що в Україні екологічна ситуація є незадовільною, екологічні проблеми набувають статусу глобальних, а кількість правопорушень проти довкілля набуває швидких темпів розвитку, в Україні все частіше та інтенсивніше затверджуються екологічні програми для запобігання вчиненню даних протиправних діянь та подолання негативних екологічних наслідків. З цією ж метою 21.12.2010 року Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2020 року». Усі ці чинники вказують на те, що вдосконалення та розвиток природоохоронної діяльності органів прокуратури є необхідним.
Злочини на транспорті, на даний момент, характеризуються широкою розповсюдженістю і є суспільно небезпечними, саме тому вони потребують оперативного виявлення, детального розслідування та встановлення причин їх виникнення, що має здійснюватися компетентними, висококваліфікованими фахівцями спеціалізованих прокуратур. 
Наразі в Україні діє розгалужена система органів влади, до повноважень якої віднесено забезпечення дотримання правопорядку і запобігання вчиненню правопорушень у сфері транспорту та охорони довкілля. Але усі ці органи можуть лише зафіксувати виявлені правопорушення та направити ці данні до органів прокуратури для ухвалення конкретного рішення в порядку, передбаченому Кримінальним процесуальним кодексом України.
Виходячи з того, що дані питання мають вирішуватися фахівцями органів прокуратури, які спеціалізуються на вирішенні саме цих завдань, діяльність спеціалізованих прокуратур в Україні є необхідною і треба констатувати неможливість їх заміни регіональними чи місцевими прокуратурами. Таким чином, варто відновити діяльність ліквідованих спеціалізованих прокуратур в Україні.
 
Науковий керівник: Дудченко О.Ю., к.ю.н., асистент кафедри організації судових та правоохоронних органів Національного юридичного університету ім. Я.Мудрого. {jcomments on}
 
 

-
English French German Polish Romanian Russian Ukrainian
2022
August
MoTuWeThFrSaSu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Національний розвиток держави і права повинен ґрунтуватися, у першу чергу, на:
 
На Вашу думку чи забезпечують реалізацію принципу верховенства права законодавчі реформи 2020 року?
 

Наші видання

Збірник матеріалів конференції(17.05.2012 року)
Система Orphus
Повну відповідальність за зміст опублікованих тез доповідей несуть автори, рецензенти та структурні підрозділи вищих навчальних закладів та наукових установ, які рекомендували їх до друку.

Лічильники і логотипи

Актуальна Юриспруденція