... Геній - це розум, який знає свої межі (А. Камю) ...

Головне меню

Науково-практична Інтернет-конференція 08.12.2016 - СЕКЦІЯ №5
Квітень 2014 року, який асоціюється з початком Антитерористичної операції на сході України, поклав початок внесення кардинальних змін до Кримінального кодексу України.
У мирний від збройних дій час питання кримінальної відповідальності за злочини проти основ національної безпеки не стоїть таким наріжним каменем, як під час збройних конфліктів, повстань, революцій та ін.
Поринаючи в історію території сучасної України ми можемо побачити, що мирний від збройних дій час тривав досить малий час (у порівнянні з іншими державами). З моменту закінчення Другої світової війни та Великої Вітчизняної війни пройшло майже 70 років, що є рекордним для часу миру на даній території. За цей період змінилося ціле покоління, яке не мало такої свіжої інформації та згадки про минулу війну. Це те покоління, яке прийняло новий КК, в якому вже не містилися такі архаїчні норми, які містилися у попередніх кодексах, наприклад, «про контрреволюційні злочини» (за кодексом 1922 року) та ін. Починаючи з 2014, АТО стала чинником, який спричинив потужну хвилю внесення змін до КК.
Проблематиці відповідальності за злочини проти основ національної безпеки України присвячено роботи таких авторів, як С.І. Афанасенко, О.Ф. Бантишев, О.О. Дудоров, Ю.В.Луценко, В.К. Матвійчук, Л.В. Мошняга, Д.О. Олєйніков, М.А. Рубащенко, В.В.Сичевський, І.О. Харь, О.В. Шамара, О.М. Юрченко та інші.
Сьогодні кількість вчинених в Україні злочинів проти основ національної безпеки України у порівнянні із загальною кількістю злочинів вчинених на території нашої держави, невелика. Однак їхня значна реальна й потенційна небезпека зумовлена тим, що навіть одиничний факт здійснення такого злочину може завдати серйозної шкоди суверенітету, територіальній цілісності, обороноздатності, державній, економічній чи інформаційній безпеці, а також політичній і економічній системі України. Крім того, варто мати на увазі, що такого роду злочинними акціями заподіюється й серйозна морально-політична шкода; при цьому може постраждати й міжнародний авторитет нашої держави [1].
Реалії сьогодення надали підстави для внесення ряду змін стосовно покарання за злочини проти основ національної безпеки України, а також криміналізації фінансування дій, вчинених із метою насильницької зміни чи повалення конституційного ладу або захоплення державної влади, зміни меж території або державного кордону України (ст. 110-2 КК України) та перешкоджання законній діяльності Збройних Сил України та інших військових формувань (ст. 114-1 КК України) [2].
На тлі подій війни з ворогом на сході держави, який має на меті повалення суверенності і недоторканості держави України, змінення її кордонів, знищення науково-технічного, економічного, військового потенціалу України, гостро постає питання про суворе покарання осіб, що вчиняють ці злочини. У зв’язку з цим, уряд прийняв низьку змін до КК України, а зокрема розділ І Особливої частини «Злочини проти основ національної безпеки України», в яких посилив кримінальну відповідальність за злочини проти основ національної безпеки [3].
До КК України були внесені наступні зміни. По-перше, було скасовано строки давності до злочинів проти основ національної безпеки України (зміни були внесені Законом України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України» від 08.04.2014 № 1183-VII), відповідно до якого, давність не застосовується у разі вчинення злочинів проти основ національної безпеки України, передбачених у статтях 109-114-1, проти миру та безпеки людства, передбачених у статтях 437-439 і частині першій статті 442 КК. Тобто, злочини проти основ національної безпеки України законодавець прирівняв за тяжкістю до злочинів проти миру та безпеки людства.
По-друге, встановлено додаткове покарання у виді конфіскації майна за злочини проти основ національної безпеки України (зміни були внесені Законом України «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо невідворотності покарання за окремі злочини проти основ національної безпеки, громадської безпеки та корупційні злочини» від 07.10.2014 № 1689-VII), за яким конфіскація майна встановлюється за тяжкі та особливо тяжкі корисливі злочини, а також за злочини проти основ національної безпеки України та громадської безпеки незалежно від ступеня їх тяжкості і може бути призначена лише у випадках, спеціально передбачених в Особливій частині КК.
Тобто, санкції статей 110, 111, 113 та 114 КК зазнали змін та були доповнені таким додатковим покаранням, як конфіскація майна.
По-третє, посилено відповідальність за дані злочини (внесено Законами України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України» від 08.04.2014 № 1183-VII, «Про внесення змін до Кримінального кодексу України» від 08.04.2014 № 1183-VII). 
Окрім того, розділ було доповнено новими категоріями злочинів, що зумовлено вимогами часу: ст. 110-2 «Фінансування дій, вчинених з метою насильницької зміни чи повалення конституційного ладу або захоплення державної влади, зміни меж території або державного кордону України» та ст. 114-1 «Перешкоджання законній діяльності Збройних Сил України та інших військових формувань».
Отже, під впливом військового конфлікту на сході України відбулися зміни та доповнення до Кримінального кодексу України у розділі 1 «Злочини проти основ національної безпеки України», а саме: скасовано строки давності, встановлено додаткове покарання — конфіскацію майна, зменшено можливості випадків застосування судами такого покарання, як обмеження волі, натомість передбачається застосування позбавлення волі, збільшено терміни покарання у вигляді позбавлення волі, розділ доповнено новими видами злочинів проти основ національної безпеки України.
Отже, на підставі усього вище сказаного можна зробити висновок, що інтереси забезпечення національної безпеки, політичної й економічної систем України вимагають підвищення ефективності боротьби зі злочинною діяльністю, яка спрямована проти основ національної безпеки. Передумовою внесенню відповідних змін до КК України стало своєчасне й ефективне реагування законодавства на загрозу життєвим інтересам держави, безпеки її громадян.
 
Список використаних джерел:
1. Кримінальна відповідальність за злочини проти основ національної безпеки України (проблеми кваліфікації): [монографія] / О.Ф. Бантишев, О.В. Шамара. – [3-е вид., перероб. та доп.]. – Луганськ, ТОВ «Віртуальна реальність», 2014. – 240 с.
2. Томчук І.О. Порівняльно-правова характеристика відповідальності за злочини проти національної безпеки за вітчизняним та зарубіжним кримінальним законодавством / І.О.Томчук // Право і суспільство. – 2015. – № 4(3). – С. 189-194.
3. Злочини проти основ національної безпеки України, що посягають на відносини в політичній сфері [Електронний ресурс] / С.І. Афанасенко, І.М. Стойков // Південноукраїнський правничий часопис. – 2015. – № 3. – С. 54-56.
 
Науковий керівник: Соболь О.І., к.ю.н., доцент кафедри кримінально-правових дисциплін Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. {jcomments on}
 
 

-
English French German Polish Romanian Russian Ukrainian
2022
January
MoTuWeThFrSaSu
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
Національний розвиток держави і права повинен ґрунтуватися, у першу чергу, на:
 
На Вашу думку чи забезпечують реалізацію принципу верховенства права законодавчі реформи 2020 року?
 
Система Orphus
Повну відповідальність за зміст опублікованих тез доповідей несуть автори, рецензенти та структурні підрозділи вищих навчальних закладів та наукових установ, які рекомендували їх до друку.

Лічильники і логотипи

Актуальна Юриспруденція