... Коментарі вільні, але факти священні (Ч. Скотт) ...

Головне меню

Науково-практична Інтернет-конференція 24.02.2012 - Секція №3
На сьогодні український ринок праці пропонує безліч нових професій. Це стосується й осіб, що не досягли 18 років. Зокрема нерідкістю для нас стало присутність дітей у різноманітних телепередачах, відеороликах реклами, кінофільмах. Причому, це не тільки ті діти, які досягли 14 років, а й значно молодші особи, яких нормами чинного законодавства заборонено залучення до праці. Тобто у даному випадку практика йде в розріз із чинним трудовим законодавством. Це призводить до недобросовісного використання роботодавцями у цій сфері творчої праці дітей. Вони не мають ніякого захисту з боку держави, в чому і полягає актуальність обраної теми дослідження.
Для врегулювання цих відносин законодавець вніс відповідні норми у систему трудового законодавства. Відтак в одному з Проектів Трудового кодексу від 3.12.2007 прописано можливість використання праці дітей які не досягли 14 років. Отже, в організаціях кінематографії, театральних, концертно-видовищних та інших творчих організаціях дозволяється за письмовою згодою одного з батьків або особи, яка їх замінює, приймати на роботу осіб, які не досягли чотирнадцятирічного віку, для участі в концертах, виставах, інших заходах, а також у створенні кінофільмів або інших творів мистецтва, якщо це не завдає шкоди їх здоров'ю, моральному розвиткові і процесу навчання. Прийняття на роботу в таких випадках допускається за наявності дозволу служби у справах дітей за умови погодження умов праці та її оплати з цією службою [1]. Отже законодавцем допускається факт виникнення трудових відносин до настання особою чотирнадцятирічного віку.
Але даний Кодекс ще не пройшов усіх читань та ніяк не може вступити в силу. Тим часом питання існує не вирішеним. Крім того чинне законодавство України передбачає відповідальність за експлуатацію дітей. Ця норма прописана у статті 150 Кримінального кодексу України і звучить наступним чином: «експлуатація дітей, що не досягли віку з якого законодавством дозволено працевлаштування, шляхом використання їх праці з метою отримання прибутків – карається арештом на строк до 6 місяців або обмеженням свободи на строк до 3 років, із позбавленням можливості займати визначені посади, або займатися визначеною діяльністю на строк до 3 років.». Частина 2 цієї статті зазначає, що ті ж дії скоєні щодо кількох дітей або якщо вона завдали значної шкоду здоров’ю. фізичному розвитку або освітньому рівню дитини, або використання дитячої праці на шкідливому підприємстві – карається обмеженням свободи на строк від 2 до 5 років, із позбавленням можливості займати визначені посади, або займатися визначеною діяльністю на строк до 3 років [2].
Що ж стосується реклами, то у законі України «Про рекламу» міститься кілька норм, які можна розтлумачити, як гарантію нормального фізичного та морального розвитку дитини при виконанні своїх трудових функцій як учасник процесу створення реклами. Отже, забороняється реклама: 
• з використанням зображень дітей, які споживають або використовують продукцію, призначену тільки для дорослих чи заборонену законом для придбання або споживання неповнолітніми; 
• з інформацією, яка може підірвати авторитет батьків, опікунів, піклувальників, педагогів та довіру до них дітей; 
• з вміщенням закликів до дітей придбати продукцію або звернутися до третіх осіб з проханням зробити покупку; 
• з використанням зображень справжньої або іграшкової зброї, вибухових пристроїв. 
Також відповідно до цього закону реклама не повинна містити зображення дітей у небезпечних ситуаціях чи за обставин, що у разі їх імітації можуть завдати шкоди дітям або іншим особам, а також інформації, здатної викликати зневажливе ставлення дітей до небезпечних для здоров'я і життя ситуацій. Реклама не повинна завдавати дітям моральної чи фізичної шкоди, викликати у них відчуття неповноцінності [3]. 
У законі України «Про театри і театральну справу» ч.3 ст.20 закріплено, що діяльність професійних творчих працівників театрів здійснюється за індивідуальними трудовими договорами (контрактами) і (або) цивільно-правовими договорами. Порядок укладання трудових договорів (контрактів) з професійними творчими працівниками затверджується Кабінетом Міністрів України. До професійних творчих працівників театру належить художній та артистичний персонал театру, з якого формується творчий склад театру. Також у цій статті зазначено, що діяльність професійних творчих працівників театрів, яка пов'язана з підготовкою та участю у театральній постановці (виставі) і є основним джерелом їхніх доходів, здійснюється відповідно до законодавства про працю [4].
Отже, при укладенні договорів з такими працівниками необхідно керуватися положеннями КЗпП України, Постановою КМУ від 19 березня 1994р. № 170 «Про впорядкування застосування контрактної форми трудового договору» та застосовувати Наказ Мінпраці України вiд 15.04.1994 № 23 «Про затвердження Типової форми контракту з працівником» Відтак, особа молодша 14 років не може бути професійним творчим працівником театру, а що ж стосується неповнолітніх та малолітніх, то вони повинні прийматися на роботу з врахуванням норм Глави ХІІІ КЗпП, ЗУ «Про охорону дитинства» та інших норм законодавства що регулюють особливості праці осіб до 18 років.
Інші норми таких законів, наприклад, як ЗУ «Про кінематографію», ЗУ «Про телебачення і радіомовлення» або «Основи законодавства України про культуру» які визначають правові основи діяльності в галузі кінематографії, жодним чином не торкаються питання щодо праці малолітніх та неповнолітніх у кінематографі, залучення їх до телепередач та реклами.
Отже, для того щоб врегулювати дане питання необхідно внести зміни до діючого КЗпП України. А саме, ст.188 необхідно доповнити частиною 4, яка б була викладена наступним чином : «в організаціях кінематографії, театральних, концертно-видовищних та інших творчих організаціях, дозволяється за письмовою згодою одного з батьків або особи, яка їх замінює, приймати на роботу осіб, які не досягли чотирнадцятирічного віку, для участі в концертах, виставах, інших заходах, а також у створенні кінофільмів або інших творів мистецтва, якщо це не завдає шкоди їх здоров'ю, моральному розвиткові і процесу навчання.» Таку ж норму необхідно прописати у ЗУ «Про охорону дитинства».
Також при внесені такої норми у Трудовий кодекс та ЗУ «Про охорону дитинства» необхідно внести відповідні зміни у ст.150 Кримінального кодексу України і викласти її наступним чином: «експлуатація дітей, що не досягли віку з якого законодавством дозволено працевлаштування, шляхом використання їх праці з метою отримання прибутків, крім винятків зазначених у ч.4 ст.188 Кодексу законів про працю України, карається… »
 
Список використаних джерел:
1. Проект Трудового кодексу від 04.12.2007 № 1108. – Внесений народними депутатами (В.Г.Харою, Я.М. Сухим, О.М.Стояном). – [Електронний ресурс] // http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_1?id=&pf3511=30947 (дата останнього відвідування 12.11.2011).
2.  Кримінальний кодекс України: Закон України від 05.04.2001 № 2341-III // Офіційний вісник України. – 2001 – № 21. – Ст. 920.
3.  Про рекламу: Закон України від 03.07.1996 № 270/96-ВР // Відомості Верховної Ради України. – 1996 – № 39. – Ст. 181.
4.  Про театри і театральну справу: Закон України від 31.05.2005 № 2605-IV // Офіційний вісник України – 2005 – № 25. – Ст. 1405. {jcomments on}
 

-
English French German Polish Romanian Russian Ukrainian
2021
May
MoTuWeThFrSaSu
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
Національний розвиток держави і права повинен ґрунтуватися, у першу чергу, на:
 
На Вашу думку чи забезпечують реалізацію принципу верховенства права законодавчі реформи 2020 року?
 

Наші видання

Збірник матеріалів конференції(17.05.2012 року)
Система Orphus
Повну відповідальність за зміст опублікованих тез доповідей несуть автори, рецензенти та структурні підрозділи вищих навчальних закладів та наукових установ, які рекомендували їх до друку.

Лічильники і логотипи

Актуальна Юриспруденція