Міжнародна науково-практична конференція 14.10.22 - СЕКЦІЯ №7 |
Справжнім викликом для України і всього цивілізованого світу стала загарбницька війна росії, розв’язана у ХХІ столітті. Війна, яка демонструє особливу жорстокість, нелюдську поведінку, прагнення знищити український народ, війна, яка нехтує усіма правилами та принципами міжнародного права. Російське вторгнення стало реальністю, і 24 лютого російські війська атакували Україну з трьох напрямків, викликавши масштабну хвилю міграції в масштабах, небачених з часів Другої світової війни. У результаті значні частини території України зараз є зоною збройного конфлікту, звідки тисячі людей виїхали та продовжують виїжджати.
Війна змушує багатьох людей покидати свої домівки та шукати безпечне місце поза межами України. За такий короткий час багатьом країнам довелося мати справу з великою кількістю біженців. У цей нелегкий для нашого суспільства час, особливу підтримку, допомогу наша держава отримує від Польщі, яка першою з європейських держав, продемонструвала свою солідарність з українським народом у боротьбі за свою незалежність.
У перші дні війни Польща зіткнулася з величезною кількістю українців, які, перетнувши кордон, потребували допомоги – гуманітарної, соціальної, медичної та юридичної. За декілька місяців до Польщі прибуло понад 2 мільйони людей, що актуалізувало нагальну потребу формування нової міграційної політики держави.
Одним з таких кроків стало підписання президентом Республіки Польща Анжеєм Дудою 12 березня 2022 року «Закону про допомогу громадянам України у зв’язку зі збройним конфліктом на території цієї держави». Цей Закон спрямований на юридичний захист українців і дає відповіді на життєво необхідні питання їхнього перебування на території країни, зокрема, таких як: термін перебування на території Польщі, отримання ідентифікаційного номера, медичне обслуговування, освіта учнів у школах і студентів у ВНЗ, підтримка материнства тощо [1, с. 42]. Цей закон, безумовно, є особливим актом, метою якого є легалізація перебування громадян України, які прибули на територію Республіки Польща безпосередньо з території України у зв’язку з бойовими діями, що ведуться на території цієї держави, та громадян України, які мають Карту поляка і приїхали з найближчими родичами у зв’язку з цими бойовими діями [2]. Важливим аспектом є узаконення перебування українських громадян у Польщі протягом 18 місяців. Це положення стосується також дітей, народжених у Польщі українками, які втекли від війни. Відповідно до закону, через 9 місяців громадяни України, перебування яких на території Польщі визнано законним, можуть подати заяву на отримання дозволу на тимчасове проживання терміном на 3 роки.
23 березня, 8 та 27 квітня, 12 травня та 8 червня 2022 р. Президентом Польщі було підписано декілька поправок до Закону, які визначають спрощені процедури щодо отримання українцями соціальної, матеріальної та нематеріальної допомоги.
Відповідно до положень Закону, першочерговою вимогою для українців, з метою легалізації їх перебування на території Польщі, є отримання ідентифікаційного коду, тобто номер PESEL. Для цього українцям потрібно подати відповідні заяви з зазначенням персональних даних, дати приїзду, відбитків пальців до уряду міста чи гміни.
Крім ідентифікаційного коду, одночасно громадянину України реєструється і довірений профіль (Profil Zaufany) – безкоштовний метод підтвердження особи в системах електронного адміністрування, завдяки якому можна в режимі онлайн вирішувати різноманітні офіційні справи з державними установами, автоматично обмінюватися даними тощо [1, с. 44].
Правове становище українців можна порівняти з положенням іноземця, який отримує легалізацію перебування шляхом адміністративного рішення і на цій підставі йому видається карта перебування згідно із Законом від 12 грудня 2013 року про іноземців. Стосовно громадян України ця легалізація має колективний характер, припускаючи, що кожен із прибулих був під загрозою втрати життя чи здоров’я, і ця легалізація відбувається не індивідуальним адміністративним актом, а нормативним актом.
На час перебування українців у Польщі передбачено різні види допомог: від певних соціальних виплат та забезпечення тимчасовим житлом до можливості працювати та навчатися. Зокрема, зареєстровані українці мають право на допомогу у вигляді одноразової грошової допомоги у розмірі 300 злотих на одну особу, призначену на утримання, зокрема на покриття витрат на харчування, одяг, взуття, засоби особистої гігієни та оплату житла. Українці можуть розраховувати на безоплатну психологічну допомогу. В рамках Європейського фонду допомоги найбільш знедоленим передбачена продуктова допомога. Важливим аспектом підтримки українців є право на медичне обслуговування, яке надається на території Республіки Польща. Передбачена можливість подальшого навчання учнів та студентів.
Окрім того, Радою ЄС 4 березня 2022 року було активовано Директиву про тимчасовий захист 2001/55/EC. Відповідно до положень виконавчого рішення Ради «Про наявність масового припливу переміщених осіб з України у розумінні ст. 5 Директиви 2001/55/EC і в результаті введення тимчасового захисту», особам, які виїхали з України 24 лютого 2022 року або пізніше, дозволено перебувати в країнах ЄС, окрім Данії, протягом одного року з можливістю подовження до трьох років [3]. Особи з таким статусом отримують право на працю, повноцінний доступ до системи охорони здоров’я, освіти та соціальної допомоги.
Підсумовуючи, варто зазначити, що у юридичному розумінні громадяни України, які проживають на території Республіки Польща з 24 лютого 2022 року, не є ні біженцями, ні переселенцями, ні навіть переміщеними особами, а є іноземцями, які мають право на легальне перебування в Польщі на особливих умовах у зв’язку зі збройним конфліктом. Польща надає мільйонам українців, які тікають від війни, доступ до ринку праці та медичних і соціальних виплат. Перед польською адміністрацією сьогодні стоять величезні виклики щодо тимчасової адаптації українців до життя у Польщі та створення нормальних умов для їхнього перебування.
Список використаних джерел:
1. Василик І. Особливості міграційної політики Польщі: спецзакон про підтримку громадян з України. Російсько-українська війна: право, безпека, світ [Матеріали VІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Тернопіль, Західноукраїнський національний університет, 29-30 квітня 2022 р.]. Тернопіль: ЗУНУ, 2022. С. 42-45.
2. Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220000583
3. Decyzja Wykonawcza Rady (UE) 2022/382 z dnia 4 marca 2022 r. stwierdzająca istnienie masowego napływu wysiedleńców z Ukrainy w rozumieniu art. 5 dyrektywy 2001/55/WE i skutkująca wprowadzeniem tymczasowej ochrony URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/ ?uri=CELEX: 32022D0382&from=en
< Prev | Next > |
---|