... Немала частина успіху – бажання досягти його (Сенека) ...

Головне меню

Міжнародна науково-практична конференція 14.10.22 - СЕКЦІЯ №7
Верховна Рада України прийняла у другому читанні законопроєкт «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо здійснення судочинства в умовах воєнного чи надзвичайного стану» [1]. 
На момент написання цього тексту законопроєкт 7315 [2] ще очікує на підписання Президентом України і офіційне оприлюднення, однак його прийняття заслуговує на увагу щонайменше з погляду обумовленості воєнним станом в Україні та з погляду введення окремих інформаційних елементів судочинства у поле дії системи Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (Портал Дія). Законопроект 7315 вносить зміни у дві загалом не зв’язані між собою статті Закону України «Про судоустрій і статус суддів» [3]: ст. 11 «Гласність і відкритість судового процесу» та ст. 128 «Збори суддів». 
У даному розгляді ми б хотіли зосередитись лише на першій зміні, яка по суті стосується системи інформаційного забезпечення судового процесу, яке на сьогодні здійснюється через Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему (ЄСІТС), включно із офіційним веб-порталом судової влади. Зміна частково вводить у це поле також Портал Дію. Тепер інформацію про суд, який розглядає справу, сторони спору та предмет позову, місце, дату і час судового засідання, може бути надано також з використанням Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, в тому числі з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія).
Водночас програмними засобами цього веб-порталу, в тому числі мобільного додатка Порталу Дія (Дія), може бути також забезпечено відображення та отримання в електронній формі судового рішення по справі, виконавчого документу, виданого у формі електронного документу, особою, що є стороною по справі та авторизувалась через Портал Дія. Як бачимо, за своєю побудовою нові норми не скасовують попередній порядок, а носять альтернативний характер. 
При цьому у пояснювальній записці до законопроекту 7315 зазначається, що надання в такому вигляді інформації не матиме статусу офіційного повідомлення, але учасник судового процесу буде поінформований і зможе в подальшому вжити необхідних заходів для захисту своїх прав та інтересів, в тому числі отримати офіційну інформацію про рух справи, про судові рішення у справі, ознайомитися з матеріалами справи тощо.
Головне науково-експертне управління (ГНЕУ) апарату Верховної ради України у своєму Висновку щодо законопроекту 7315 висловлює ряд зауважень. Зокрема, Єдиний державний веб-портал електронних послуг, в тому числі мобільний додаток Порталу Дія, створювалися для іншої мети, ніж інформування про конкретні судові справи та надання можливості отримання в електронній формі судового рішення по справі, виконавчого документу, виданого у формі електронного документу. По-друге, зазначене надання інформації не матиме статусу офіційного повідомлення. Далі, така інформація буде доступною лише особам, що мають змогу авторизуватись на Порталі Дія. І нарешті, у тексті зміни відсутні вказівки, що ці положення діятимуть виключно в період дії воєнного стану, тобто, вони фактично діятимуть і в мирний час.
Таким чином, запропонована законопроектом 7315 зміна щодо входження Порталу Дія у сферу інформаційного забезпечення судочинства, на наш погляд, викликає ряд питань. Адже фактично окремі елементи такого забезпечення поряд із системою ЄСІТС тепер паралельно здійснюватимуться також Порталом Дія, і не лише у воєнний, але й у мирний період. Тобто, інформаційний ресурс судової влади частково дублюватиметься інформаційним ресурсом виконавчої влади. Системного і логічного пояснення тут не проглядається. Так, інформаційне дублювання – це добре, але це додаткові кошти, а по-друге, охоплює воно чомусь лише одну вузьку ділянку, а не чимало інших, не менш важливих інформаційних ресурсів держави. Інше можливе пояснення, – що така зміна запроваджує своєрідний інформаційний контроль за судочинством з боку Порталу Дія.
Справа у тому, що відразу після 24 лютого 2022 р. доступ до Єдиного державного реєстру судових рішень (ЄДРСР) був закритий [4]. Відновлено доступ до ЄДРСР, так само як і роботу сервісу «Стан розгляду справ», було 20 червня 2022 р. [5]. Ми вже звертали увагу на сумнівну ефективність такого рішення, а також на те, що ні підстав, ні порядку такого закриття доступу законодавством України не передбачено [6]. Оприлюднена інформація свідчить, що таке рішення ухвалив Голова Верховного суду [7]. Таким чином, майже на чотири місяці, за відсутності законодавчих підстав, публічний доступ до інформаційного забезпечення судочинства було обмежено, що ймовірно, суперечить принципам здійснення правосуддя, зокрема й під час воєнного стану. З такого погляду можна висловити обережне припущення щодо позитивного значення запровадження інформаційного контролю судочинства з боку Порталу Дія, як виключного, і можливо, тимчасового заходу. Однак остаточну оцінку можна буде дати лише за результатами практичної реалізації нововведень, передбачених законопроектом 7315. 
    
Список використаних джерел:
1. Рада ухвалила Закон про здійснення судочинства в умовах воєнного чи надзвичайного стану. ПЛАТФОРМА ЛІГА:ЗАКОН. ЮРЛІГА. URL: https://jurliga.ligazakon.net/news/212832_rada-ukhvalila-zakon-pro-zdysnennya-sudochinstva-v-umovakh-vonnogo-chi-nadzvichaynogo-stanu 
2. Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо здійснення судочинства в умовах воєнного чи надзвичайного стану. № 7315 від 26.04.2022. URL: https://ips.ligazakon.net/document/view/JI07329I?an=1 
3. Про судоустрій і статус суддів: Закон України від 02.06.2016 № 1402-VIII. Офіційний портал ВРУ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1402-19#Text
4. Публічний доступ до держреєстру судових рішень закритий з початку війни. Finbalance – Інтернет-портал про фінанси та економіку. 11.04.2022. URL: https://finbalance.com.ua/news/publichniy-dostup-do-derzhrestru-sudovikh-rishen-zakritiy-z-pochatku-viyni
5. Державна судова адміністрація України в тестовому режимі відновила доступ до ЄДРСР. Єдиний портал судової влади. ДСА України. 20 червня 2022. URL: https://dsa.court.gov.ua/dsa/pres-centr/news/1286014/ 
6. Марченко В. Б. Повноваження технічного адміністратора щодо закриття доступу до ЄДРСР в умовах воєнного стану. URL: https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/37636?show=full
7. Ми всі згуртувалися і намагаємося швидко вирішити питання, що виникають у судовій системі у зв’язку з війною – Голова ВС. Єдиний портал судової влади. Верховний суд. 09 квітня 2022. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/1267529/ 
 
 

-
English French German Polish Romanian Russian Ukrainian
2023
December
MoTuWeThFrSaSu
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Національний розвиток держави і права повинен ґрунтуватися, у першу чергу, на:
 
На Вашу думку чи забезпечують реалізацію принципу верховенства права законодавчі реформи 2020 року?
 
Система Orphus
Повну відповідальність за зміст опублікованих тез доповідей несуть автори, рецензенти та структурні підрозділи вищих навчальних закладів та наукових установ, які рекомендували їх до друку.

Лічильники і логотипи

Актуальна Юриспруденція