... Тричі вбивця той, хто вбиває думку (Р. Ролан) ...

Головне меню

Науково-практична Інтернет-конференція 05.03.2013 - Секція №2
На сьогодні в Україні одним із проблемних питань для населення є придбання, зберігання використання вогнепальної, пневматичної і холодної зброї та перереєстрація дозволів на її зберігання. Пройшовши через паперові перепони, тобто зареєструвавши зброю, отримавши дозвіл, багато людей помиляється, що на цьому усе завершилось. Так як дозвіл діє визначений термін, який вказано в документах і в подальшому потрібно проходити перереєстрацію зброї. На сьогоднішній день орган реєстрації турбує перш за все, той факт, що деякі власники протягом довгого часу не перереєстровують належну їм зброю. Більшість з них просто забувають про необхідність продовження строку дозволу на зберігання зброї, але є й такі, котрі свідомо ігнорують вимоги законодавства і тим самим порушують встановленні адміністративно правові норми, що в свою чергу тягне за собою накладення адміністративного стягнення.
Мета дослідження даної теми полягає у тому, щоб з’ясувати проблемні питання, пов’язані із перереєстрацією зброї, окреслити наслідки недодержання обов’язку громадянами щодо проведення перереєстрації та доцільність введення порядку бездозвільного володіння зброєю.
Згідно з п. 2.9 Інструкції «Про порядок виготовлення, придбання, зберігання, обліку, перевезення, використання вогнепальної, пневматичної і холодної зброї, а також боєприпасів до зброї та вибухових матеріалів» (далі – Інструкція) продовження терміну дії дозволу на право відкриття та функціонування пункту вивчення матеріальної частини зброї, спеціальних засобів, правил поводження з ними та їх застосування здійснюється в порядку, передбаченому для його видачі. При цьому документи, які були подані при отриманні дозволу і є дійсними, повторно не подаються [1].
Реєстр осіб, що отримали дозвіл на придбання та зберігання зброї формується за результатами діяльності наступних суб’єктів: державного адміністратора щодо видачі документів дозвільного характеру за принципом організаційної єдності; за офіційними повідомленнями відповідного місцевого дозвільного органу про документи дозвільного характеру, які видані, переоформлені, анульовані або дія яких призупинена; дозвільного органу [2].
Згідно п. 2.2 Інструкції строк дії дозволу на виготовлення, зберігання та використання предметів, матеріалів і речовин, відкриття та функціонування підприємств, майстерень і лабораторій, на які поширюється дозвільна система, які видаються на ім'я керівників підприємств, установ і організацій, а також громадянам, – 3 роки. Отже зі спливом вказаного строку виникає обов’язок отримання його знову, здійснити всі необхідні дії щодо перереєстрації зброї. Дозволи видаються Департаментом громадської безпеки МВС України [3, с. 12].
За недодержання цього обов’язку виникає адміністративна відповідальність згідно статті 192 Кодексу про адміністративні правопорушення України, а саме порушення громадянами встановлених строків реєстрації (перереєстрації) нагородної вогнепальної мисливської чи холодної зброї, а також пневматичної зброї калібру понад 4,5 міліметра і швидкістю польоту кулі понад 100 метрів за секунду або правил взяття їх на облік в органах внутрішніх справ у разі зміни місця проживання тягне за собою попередження або накладення штрафу від п’яти до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян [3, с. 11].
Нажаль в Україні на законодавчому рівні не врегульоване питання щодо належного інформування власників зброї про необхідність перереєструвати зброю. Проблему пропуску строку перереєстрації можна вирішити наступними шляхами: 
1. покласти на власника зброї обов’язок самостійно заздалегідь дізнатись коли потрібно пройти перереєстрацію зброї, які документи потрібно зібрати;
2. покласти обов’язок на органи дозвільної системи, які повинні вчасно інформувати власників зброї про сплив термінів перереєстрації зброї.
Зараз вже є безліч електронних засобів, що дозволяють проінформувати громадян належним чином, чи то через електронні адреси, чи через мобільний зв'язок, чи вивісити інформацію на офіційному сайті органу, що здійснював реєстрацію зброї, через листування за адресами реєстрації власників зброї. Також буде доцільним врегулювати проблему на законодавчому рівні, де передбачити процедуру інформування власників зброї шляхом повідомлення про закінчення строк у дії дозволу на зброю. Згідно зі ст. 68 Конституції України, незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності. Отже, належним чином повідомлені особи повинні у вказаний в повідомлений термін здійснити перереєстрацію зброї, в іншому разі власники зброї будуть вимушені понести адміністративну відповідальність за правопорушення згідно чинного законодавства України. Тому доцільно, щоб власники, що змінили адреси чи номери телефону, подавали належну інформацію до органу реєстрації зброї.
На сьогодні в Україні усе частіше виноситься для публічного обговорення питання щодо вільного володіння зброєю, без дозволів та реєстрації. Прихильники такої позиції нагадують, що у країнах, де існує подібний підхід до володіння зброєю, знижується рівень злочинності. Наприклад, у Сполучених Штатах Америки із 50 штатів в 31 дозволено приховане носіння зброї. У тих штатах, де носити зброю заборонено законом, здійснюється вдвічі більше злочинів.
У Польщі громадяни також отримали можливість вільно купувати, носити й зберігати зброю, що призвело до зниження рівня злочинності на 34%. У Словенії цей показник знизився на 50% [3, с. 12].
Та обґрунтування прихильників та противників даної реформи досить суперечливі та заслуговують на врахування. 
На нашу думку введення в Україні бездозвільного порядку придбання, зберігання, обліку, перевезення, використання вогнепальної, пневматичної і холодної зброї потребує подальшого наукового аналізу, вивчення та обґрунтування та вирішить одночасно проблеми пов’язані з перереєстрацією зброї. Важливе значення в цьому питанні покладається на позицію законодавця, щодо вільного придбання та зберігання зброї у населення. А для цього доцільно провести всеукраїнське опитування громадян та доведення до їх відома інформації, щодо досвіду зарубіжних країн стосовно цієї проблеми.
 
Список використаних джерел:
1. Про порядок виготовлення, придбання, зберігання, обліку, перевезення та використання вогнепальної, пневматичної і холодної зброї, пристроїв вітчизняного виробництва для відстрілу патронів, споряджених гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії, та зазначених патронів, а також боєприпасів до зброї та вибухових матеріалів: Інструкція затверджена Наказом МВС України № 622, від 21.08.1998 / Міністерство внутрішніх справ України // Офіційний вісник України 1998 р., – №42, стор. 107, код акту 6199/1998. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0637-98.
2. Тимчасовий порядок формування, ведення та користування реєстром документів дозвільного характеру: Тимчасовий порядок затверджений наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 18.04.2006 № 39 / Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва // Офіційний вісник України 2006 р., № 20, стор. 321, стаття 1523, код акту 36328/2006. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/z0558-06
3. Сукненко Л. За що ж ми платимо? / Л. Сукненко // Полювання та риболовля. – 2011. – №8. – С. 11-15.
4. Кодекс про адміністративні правопорушення України: станом на 07 січня 2013 / Верховна Рада України. – Офіц. вид. – К.: Відомості Верховної Ради УРСР 1984 р. – № 51. – ст.1122. {jcomments lock}
 
 

-
English French German Polish Romanian Russian Ukrainian
2020
September
MoTuWeThFrSaSu
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
Національний розвиток держави і права повинен ґрунтуватися, у першу чергу, на:
 
На Вашу думку чи забезпечують реалізацію принципу верховенства права законодавчі реформи 2019 року?
 

Наші видання

Збірник матеріалів конференції(17.05.2012 року)
Система Orphus
Повну відповідальність за зміст опублікованих тез доповідей несуть автори, рецензенти та структурні підрозділи вищих навчальних закладів та наукових установ, які рекомендували їх до друку.

Лічильники і логотипи

Актуальна Юриспруденція