Науково-практична Інтернет-конференція 11.12.2013 - Секція №2 |
Інститут адміністративної відповідальності є одним з важливих інститутів адміністративного права, який виступає важливим засобом охорони громадського порядку і якому притаманні всі ознаки юридичної відповідальності. За допомогою цього інституту здійснюється захист не тільки адміністративно-правових відносин, а й відносин врегульованих нормами фінансового, екологічного, трудового, митного, а в деяких випадках цивільного права та процесуальних галузей.
Адміністративна відповідальність, як один із видів юридичної діяльності, регулюється Кодексом України про адміністративні правопорушення.
Бондаренко Г.П. вважає, що „адміністративна відповідальність – це форма реагування держави на правопорушення, яке виявляється в застосуванні уповноваженими державними органами, службовими особами, громадськістю до винної особи адміністративних санкцій у межах і порядку, встановлених законодавством; це обов’язок правопорушника звітувати за свою протиправну поведінку і зазнавати за неї несприятливих наслідків, передбачених санкцією правової норми” [1].
Погоджуючись з думкою Бондаренка Г.П. можна зазначити, що дійсно держава повинна контролювати уповноважені державні органи які здійснюють адміністративну відповідальність. Адміністративна відповідальність, як форма негативного реагування з боку держави в особі її компетентних органів на відповідну категорію протиправних проявів (передусім адміністративних проступків), є такою відповідальністю згідно з якою особи, які скоїли ці правопорушення, повинні дати відповідь перед уповноваженими державними органами за свої неправомірні дії і понести за це адміністративні стягнення в установленому законом порядку.
Зважаючи на те, що в юридичній літературі поняття «адміністративна відповідальність», досліджується в основному через визначення та уточнення ознак цього правового явища, що дозволяє відокремити адміністративну відповідальність від інших видів юридичної відповідальності та уточнити її зміст, ми пропонуємо досліджувати її зміст через розкриття і уточнення її функцій та цілей.
Зокрема, стверджуючи, що однією з особливостей адміністративної відповідальності є те, що вона застосовується органами державного управління (переважно органами виконавчої влади) в процесі реалізації ними функцій державного управління, одним із ключових моментів юридичної відповідальності є державний примус. А у свою чергу такий примус виражається через функції адміністративної відповідальності. Серед яких важливе місце займає превентивна функція, яка спрямована на попередження адміністративних проступків в майбутньому, як з боку правопорушника, так і інших громадян [2].
Отже, наприклад, Трофімова М.П. визначає функції юридичної відповідальності як основні напрями впливу норм юридичної відповідальності на суспільні відносини, за допомогою яких досягаються її цілі і проявляється її призначення [3, с. 6]. А Галаган І.А. під функціями юридичної відповідальності розуміє основні прояви її призначення [4, с. 133]. Враховуючи наведені визначення зазначимо, що ця функція включає в себе дві складові: загальне і спеціальне попередження. У випадках застосування штрафної (каральної) відповідальності примус має прояв або в обмеженні прав особи, яка притягується до відповідальності (позбавлення права займати певні посади, позбавлення права керувати автомобілем тощо), або в накладенні додаткових обов’язків (сплатити штраф тощо).
Італійський мислитель та правознавець Чезаре Беккариа у своїй праці «Про злочини та покарання» наголосив, що краще запобігати злочину, ніж карати за нього, тому що це становить мету будь-якого ефективного законодавства [5, с. 18].
Правильним, на нашу думку, є твердження, що прояв злочинних дій зароджується у суспільстві. Тому можна було б віднести виконання превентивної функції адміністративної відповідальності саме щодо суспільства, а не лише до конкретної особи. По-перше, враховуючи що злочинність являє собою соціальне явище, тому що на нього впливають умови життя населення та неправомірна поведінка окремих осіб у ньому, важливо приділяти увагу поширенню злочинності серед визначених верств населення, наприклад серед безробітних людей віком до 30 років. По-друге, окрім виконання прямого впливу на подальшу поведінку окремої особи, яка вчинила адміністративне правопорушення і понесла за це покарання, адміністративна відповідальність опосередковано впливає на поведінку людей у суспільстві яке безпосередньо оточує особу-правопорушника. Такий вплив здійснюється не лише як попередження про негативні наслідки протиправних дій і як стримуючий фактор для правопорушників, а і як показник реальності виконання суспільного договору покарання порушників встановлених у суспільстві правил поведінки.
Список використаних джерел:
1. Бардакова Л.В. Актуальні проблеми адміністративної відповідальності \ Л.В. Бардакова [Електронный ресурс]. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/36_PWMN_2010/Pravo/ 76610.doc.htm
2. Голоядова Т.О. Поняття та види функцій адміністративної відповідальності \ Т.О.Голоядова \\ Актуальні проблеми політики – 2009. – Вип.37. – С. 83
3. Трофимова М.П. Функции юридической ответственности: автореф. дис. … канд. юрид. наук. \ М.П. Трофимова – Саратов, 2000. – 22 с.
4. Галаган И.А. Административная ответственность в СССР (государственное и материальное исследование). \ И.А. Галаган – Воронеж, 1970. – 198 с.
5. Кури Г. Концепции предупреждения преступности: помогут ли строгие наказания \ Г. Кури \\ Вплив покарань на злочинність: кримінологічні дослідження. – 2009. – Вип.3. – С. 12-54. {jcomments on}
< Prev | Next > |
---|