... Життя не навчить, якщо не має бажання порозумнішати (Б. Шоу) ...

Головне меню

Науково-практична Інтернет-конференція 29.05.2014 - Секція №4
Специфіка ринкових відносин зумовлює щорічне збільшення кількості суб’єктів господарювання, діяльність яких підлягає ліцензуванню. Так, відповідно до ст. 9 Закону України (далі – ЗУ) «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» ліцензуванню підлягає близько 50 видів господарської діяльності, серед яких найбільш поширеним, економічно вагомим та соціально значущим видом є роздрібна торгівля алкогольними напоями та тютюновими виробами. Про особливий статус цих видів підприємницької діяльності говорить і той факт, що порядок видачі ліцензій на їх здійснення відбувається відповідно до спеціального закону – ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів». Крім того специфічними ознаками цих видів діяльності є те, що дані види товару є шкідливими для організму людини, відносяться до підакцизних товарів, та є одними з тих, що найчастіше фальсифікуються. Незважаючи на велику кількість загальних досліджень порядку та процедури ліцензування, питання ліцензування роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами є надзвичайно малодослідженим. Це говорить про додаткову актуалізацію досліджуваної теми.
Видача ліцензій здійснюється у відповідності до Постанови КМУ «Про Тимчасовий порядок видачі ліцензій на право імпорту, експорту, оптової торгівлі спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами» . Відповідно до п. 26 вищевказаної Постанови ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами видаються уповноваженими на те Мінекономрозвитку органами у районах, районах у містах Києві та Севастополі, а у містах обласного підпорядкування – виконкомами міських Рад за місцем торгівлі суб'єкта підприємницької діяльності за погодженням з територіальними управліннями Міністерства фінансів терміном на один рік і підлягають обов'язковій реєстрації у відповідній державній податковій інспекції, а в сільській місцевості – і в органах місцевого самоврядування за місцем торгівлі суб'єкта підприємницької діяльності. Проте, відповідно до п. 33 Постанови КМУ «Про затвердження переліку органів ліцензування» органом ліцензування роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами є ДПС. З цього можна зробити висновок про формальну роль Мінекономрозвитку та Міністерства фінансів у видачі ліцензій на здійснення вищевказаного виду підприємницької діяльності. 
Наказом Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів Державної податкової адміністрації України від 10.05.2011 затверджуються форми заяв про видачу ліцензій, зокрема на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, алкогольними напоями (сидром та перрі без додання спирту) та тютюновими виробами. Відповідно до нього суб’єкт господарювання, що звернувся за ліцензією, має надати вичерпний перелік інформації. Особлива увага приділяється інформації про електронні контрольно-касові апарати (книги обліку розрахункових операцій), так як фактично ліцензія видається не на місце здійснення господарської діяльності, а на право її здійснення з обліком через відповідний ЕККА, та отримується на кожного з них.
Відповідно до Постанови КМУ № 493 видача ліцензій здійснюється тільки за умови фактичного надходження 1/4 частини встановленої річної плати за ліцензію до відповідного бюджету. Загалом же плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами справляється щоквартально рівними частками. Відповідно до ст. 15 ЗУ № 481 плата за ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додання спирту), становить 8000 гривень на кожний окремий, зазначений в ліцензії електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), що знаходиться у місці торгівлі; на роздрібну торгівлю тютюновими виробами на кожне місце торгівлі – 2000 гривень, а на території сіл і селищ, за винятком тих, що знаходяться у межах території міст, – 500 гривень на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додання спирту), на кожний окремий, зазначений у ліцензії електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), що знаходиться у місці торгівлі, і 250 гривень – на роздрібну торгівлю тютюновими виробами на кожне місце торгівлі. Що ж стосується плати за ліцензію на роздрібну торгівлю сидром та перрі (без додання спирту), то вона становить 780 гривень на кожне місце торгівлі, та може окремо не сплачуватись при отриманні ліцензії на торгівлю алкогольними напоями.
Виходячи з вищевказаного, можна стверджувати про соціальну значущість роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами. На це вказує ціла низка показників, зокрема: здійснення регулювання цін на вищевказані товари; встановлення особливих специфічних правил торгівлі ними; встановлення заборон, пов’язаних з їх реалізацією, нехарактерних для інших товарів; передбачена законом можливість впливу органів місцевого самоврядування на порядок здійснення зазначеного виду господарської діяльності; встановлення умов, що прямо не передбачені як ліцензійні, проте прямо чи опосередковано впливають на можливість отримання та користування ліцензією; ін. Проте, навіть не зважаючи на врегульваність цього питання, в нормативній базі й досі існує низка різного роду недоліків, суперечностей та колізій. {jcomments on}
 
 

-
English French German Polish Romanian Russian Ukrainian
2022
January
MoTuWeThFrSaSu
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
Національний розвиток держави і права повинен ґрунтуватися, у першу чергу, на:
 
На Вашу думку чи забезпечують реалізацію принципу верховенства права законодавчі реформи 2020 року?
 

Наші видання

Збірник матеріалів конференції(17.05.2012 року)
Система Orphus
Повну відповідальність за зміст опублікованих тез доповідей несуть автори, рецензенти та структурні підрозділи вищих навчальних закладів та наукових установ, які рекомендували їх до друку.

Лічильники і логотипи

Актуальна Юриспруденція