... Тричі вбивця той, хто вбиває думку (Р. Ролан) ...

Головне меню

Науково-практична Інтернет-конференція 29.05.2014 - Секція №2
Питання реформування системи надання адміністративних послуг державними та комунальними установами, останнім часом, активно обговорюється в наукових колах та політичному середовищі нашої країни. Не обійшло увагою й питання щодо необхідності внесення змін в порядок надання послуг з реєстрації транспортних засобів, та організації приймання іспитів для отримання права керування транспортними засобами.
На сьогоднішній день, у Верховній Раді України зареєстрований законопроект № 4008 від 23.01.2014 «до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації порядку надання послуг, пов’язаних із використанням автотранспортних засобів, та запобігання проявам корупції у цій сфері»». 
Відповідним законопроектом пропонується внесення змін до законів України «Про міліцію», «Про дорожній рух» та «Про автомобільний транспорт», якими передбачається, зокрема, передати від ДАІ МВС до підрозділів Мінінфраструктури повноваження з організації державної реєстрації транспортних засобів та суміжних видів діяльності.
Крім цього, пропонується передати до підрозділів МОН відповідні функції ДАІ МВС щодо організації приймання іспитів для отримання права керування транспортними засобами та видачі відповідних підтверджуючих документів тощо.
Але аналіз положень даного законопроекту, дозволяє зробити висновок, що основним шляхом реформування даних правовідносин є передача функції з організації надання цих послуг від озброєного правоохоронного органу до відповідних підрозділів Міністерства інфраструктури (колишнього Мінтрансу) та Міністерства освіти і науки.
Зважаючи на те, що основною метою даного законопроекту є необхідність подолання корупційних проявів, то необхідно констатувати, що одним з найбільших корупційних ризиків у сфері надання адміністративних послуг є можливість особистого спілкування заінтересованої особи – набувача адміністративної послуги з посадовою особою адміністративного органу, яка надає адміністративну послугу. Тому такий шлях реформування даної системи адміністративних послуг видається нам не достатньо дієвим механізмом подолання корупції. Вирішувати цю проблему можна лише шляхом використання заходів, які мінімізують можливості для особистого спілкування особи з чиновником. 
Одним з ефективних заходів подолання такого корупційного ризику є надання послуг через центри адміністративних послу, що має використовується для мінімізації впливу такого корупційного ризику як особисте спілкування особи та службовця, що надає послугу, є впровадження так званих «універсамів послуг», тобто адміністративних офісів, у яких надаються усі адміністративні послуги певного адміністративно-територіального рівня. У цьому випадку здійснюється умовне «розірвання» процедури надання адміністративної послуги, адже заяви на усі адміністративні послуги приймаються в одному місці (загальній приймальні), а безпосередній розгляд і вирішення справи здійснюється іншими службовцями. У споживача немає жодної мотивації «заохочувати» службовця, який приймає заяву, адже особа розуміє, що від цього службовця не залежить ані вирішення справи, ні отримання кінцевого рішення. Тобто втрачається безпосередній зв’язок між споживачем та посадовою особою, яка надає адміністративну послугу. Також посадова особа, яка вирішує справу, втрачає можливість вимагати незаконної винагороди. 
В «універсамах послуг» (та й у звичайних адміністративних органах) має застосовуватися також принцип розподіл приміщення (будівлі) органу публічної адміністрації на «відкриту» та «закриту» частини, що передбачає створення приймальні – до якої може потрапити будь-яка особа, а в іншу частину приміщення дозволяється вхід і перебування лише його працівникам. Як виняток, інші особи можуть потрапити в цю частину лише за перепусткою, а це вже додаткова можливість контролю, адже можна завжди перевірити хто і до кого приходив. 
І в універсамі послуг, і при інших формах організації надання адміністративних послуг доцільно також враховувати потребу забезпечення відкритості та підконтрольності процесу спілкування заявників з чиновниками. Наприклад, здійснення прийому всіх заявників через «загальну приймальню» буде сприяти взаємному контролю посадових осіб, які здійснюють прийом громадян. Для цього робочі місця посадових осіб, що спілкуються з громадянами адміністративного органу, повинні бути максимально відкритими (без зайвих бар’єрів і високих перегородок). У такому випадку легше вести і візуальний контроль (з використанням відео-систем тощо). 
Способом мінімізації такого корупційного ризику як особисте спілкування споживача та посадової особи, яка надає адміністративну послугу, є ротація посадових осіб органу публічної адміністрації. Така ротація може передбачати насамперед переміщення в межах одного органу публічної адміністрації. Внаслідок такого способу протидії корупції, посадовій особі, яка надає адміністративні послуги, складніше «напрацьовувати постійних клієнтів», вибудовувати неформальні стосунки, розвивати корупційні навички. Ротацію доцільно застосовувати щодо будь-яких посад з підвищеним корупційним ризиком (зокрема, і тих, що передбачають постійне спілкування зі споживачами адміністративних послуг). 
Подоланню корупції також сприятиме якнайширше використання інформаційних технологій, і зокрема Інтернету. По-перше, загальнодоступність та відкритість інформації про адміністративну послугу позбавляє багатьох потенційних споживачів адміністративних послуг потреби звертатися за особистою консультацією до посадової особи органу публічної адміністрації. Завдяки створенню веб-сайтів споживач зможе через мережу Інтернет заходити на електронну сторінку даного органу, де може знайти інформацію щодо процедури надання адміністративної послуги, необхідних документів тощо. У разі ж особистого відвідування адміністративного органу особа безпосередньо контактує зі службовцем, який володіє необхідною інформацією. І на практиці, таке консультування теж іноді призводить до корупційних діянь. По-друге, використання Інтернету та електронної пошти може (має) здійснюватися і для власне звернення за адміністративною послугою (а в перспективі – і для отримання багатьох адміністративних послуг) [1]. 
Крім того вважаємо, що метою мінімізації корупційних загроз, пов’язані з особистим чинником та безпосереднім контактом між посадовою особою та особою, що здає іспит вважаємо за доцільне запровадження прийняття іспитів для отримання права керування транспортними засобами від ДАІ МВС до Міністерства освіти і науки за принципом схожим за проведення зовнішнього незалежного оцінювання випускників загальноосвітніх шкіл.
На нашу думку проведення тестів за вищевказаною формою позбавить посадову особу можливості впливати на результати тестів, та будь-яке несанкціоноване втручання в процес тестування. 
 
Список використаних джерел:
1. Аналітичний звіт щодо корупційних ризиків у сферах надання адміністративних послуг та контрольно-наглядової діяльності публічної адміністрації в Україні / Центр політико – правових реформ [Електронний ресурс]. – Режим доступу http://www.minjust.gov.ua/21894 {jcomments on}
 
 

-
English French German Polish Romanian Russian Ukrainian
2022
January
MoTuWeThFrSaSu
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
Національний розвиток держави і права повинен ґрунтуватися, у першу чергу, на:
 
На Вашу думку чи забезпечують реалізацію принципу верховенства права законодавчі реформи 2020 року?
 

Наші видання

Збірник матеріалів конференції(17.05.2012 року)
Система Orphus
Повну відповідальність за зміст опублікованих тез доповідей несуть автори, рецензенти та структурні підрозділи вищих навчальних закладів та наукових установ, які рекомендували їх до друку.

Лічильники і логотипи

Актуальна Юриспруденція